10.11.2010

Huumaava hummus

Muistatte varmaan kuinka kerroin, että personal trainerini Kaisa on tehnyt mulle kunto- ja ravitsemusohjelman, jota olen koittanut alkaa noudattaa. Tunnustan rehellisesti, että esikoisteoksen finalisointi, muutto ja vauva ovat taanneet sen, ettei syys- ja lokakuussa juuri urheiltu ja nyt olen vielä ollut keljussa flunssassa, mutta kyllä tää tästä kohta...

Ostin jo hiton painavat painot (5 kiloa per käsi!! Kaisa kylläkin puhui 7 kilon punteista, mutta 5 saa riittää, I say), nyt pitäis vaan alkaa nostella niitä. Mietin eilen painoja hiplatessani, että on varmaan ostettava sellaiset salihousuäijien käsissä näkemäni hanskat, koska en halua hinkata tollasta epäilyttävän oloista muovia paljain käsin.

Helpompaa on ollut muuttaa ruokailutottumuksia, tai siis viilata niitä Kaisan haluamaan suuntaan, koska syödä on pakko. Siitä ei voi laistaa. Mun käskettiin alkaa nauttimaan kananmunia päivittäin, mikä on johtanut siihen, että nyt tiedän mistä sana munapieru tulee. Sori nyt jos kerron liikaa, mutta hiton ärsyttävää, että kananmunatkin laittaa mahan sekaisin. Ei musta ennen niin ole ollut. Ehkä se johtuu määrästä. Päivittäinen kananmunailu kun ei ole aikaisemmin ollut tapana.

Tämän lisäksi olen saanut ohjeeksi nauttia 100g luomulihaa päivittäin, jos mahdollista. No ei ole tapahtunut, mutta koska Prismasta (lähikauppani) saa kotimaista karitsan jauhelihaa (lampaiden pito on Suomessa on selvitykseni mukaan melko eettistä), olen alkanut valmistaa siitä joka viikko jotain. Tänään tein kaalilaatikkoa, viime viikolla kreikkalaisia lihapullia (resepti tulossa!).

Kolmas ravitsemusohje oli alkaa nauttia hamppuproteiinia päivittäin smoothien seassa, senkin olen toteuttanut. En tosin ihan joka päivä vedä protskujauhoa, mutta about joka toinen. I´m getting there.

Sain myös komennuksen nauttia 100 g papuja päivittäin. Olen ajatellut, että herneetkin kuuluvat tähän samaan kategoriaan (en tosin ole tarkistanut asiaa Kaisalta..), joten olen alkanut valmistaa entistä useammin hummusta.

Hummus on ihan huumaavan makuista, oman versioni teen tällä reseptillä:
  • korianteripuska
  • 1 tölkki kikherneitä
  • 4 rkl tahinia
  • 1/2 sitruunan (tai limen) mehu
  • 2-3 valkosipulin kynttä
Tehosekoittimeen ja surrurrur. NAAAM! Eikä hummusta tarvitse nauttia jonkun höttöleivän kanssa, esimerkiksi mä laitan sitä ruisleivälle. Voi nauttia myös dippinä tai soosina.

17 kommenttia:

Mademoiselle Fromage kirjoitti...

Oisko enemmänkin noi pavut syynä vatsavaivoihin? Ja kananmunat vain hajuun... ;)

Iines kirjoitti...

Kikherneen toinen nimi on Garbanzopapu =).

Mimi kirjoitti...

Hmm, millä tavalla karitsanliha on eettistä..?

seeds kirjoitti...

Niin, eikä se suhteellinen eettisyys karitsan jauhelihassa (ulkoilevat ja syövät ruohoa) tietty myöskään takaa sitä, etteikö elukoille olisi voitu syöttää antibiootteja tms.

Onko Helsingissa tosiaan niin surkeat kaupat, ettei sieltä saa luomulihaa? Olisi luullut että siellä päin olisi kysyntää enemmän. Jos lihaa ei saa ihan kovin läheltä, niin kantsii käydä vaikka pari kertaa kuussa jossain isommassa kaupassa ja ostaa sieltä luomulihaa pakkaseen. Tai liittyä luomupiiriin.

Miksei muuten luomupiireistä ole ollut vielä mitään puhetta (muistaakseni) kempparissa? Loistavia organisaatioita.

Riina kirjoitti...

Vauvaeläimen syöminen eettistä?! Itse tosin pidän epäeettisenä myös sitä kananmunan syömistä.

Jotenkin tästä kirjoituksesta saa kuvan, ettei vegaani voisi urheilla. Muistaakseni kun joskus kerroit että syöt lihaa vain harvoin, mutta nyt sitä tarvitsisikin syödä enemmän kun ryhdyt muuttamaan elintapoja terveellisemmiksi ja alat urheilla. Aivan järjetöntä!

raakaruoka.com kirjoitti...

Samaa mieltä kuin nimim. Riina; kyllä vegaaniruokavaliolla pärjää mainiosti urheillenkin, myös ihan huipputasolla, tsekatkaapa vaikka seuraavat esimerkit:

www.brendanbrazier.com (triathlonisti)

www.mikemahler.com (kahvakuulailija)

www.robertcheeke.com (kehonrakentaja)

www.thefruitarian.com (ultrajuoksija)

www.runningraw.com (juoksija)

www.veganbodybuilding.com

Terkuin,
Elina/Raakaruoka.com

Minna kirjoitti...

Hyi, mikään asia maailmassa ei sais muakaan syömään karitsaa, varsinkaan personal trainer. Ja tosiaan siinä ei ole mitään eettistä. Sama koskee kananmunia, luomukananmunatkaan ei ole mun mielestä kauhean eettistä, jos tutustuu luomun vaatimuksiin tarkemmin. Ainoa tilanne, jossa voisin hyvillä mielin syödä kananmunaa on se, jossa itse näkisin miten ne kanat elää.

Tiia kirjoitti...

Vegaaniliiton urheiluesite: http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/urheiluesite.pdf

Epilepsy kirjoitti...

"Mietin eilen painoja hiplatessani, että on varmaan ostettava sellaiset salihousuäijien käsissä näkemäni hanskat, koska en halua hinkata tollasta epäilyttävän oloista muovia paljain käsin."

Olisit sitten ostanut vaikka rautapainot :D Alkaa mennä jo aika hysteeriseksi.

juille kirjoitti...

Hummus on tosi hyvää! :) Kantsii kokeilla (joskus kun on aikaa) joku kerta tehdä idätetyistä (nekin pitää kyllä keittää) kikherneistä, koska se on vielä parempaa! :)

Itse syön luomukananmunia ja olen kuvitellut ne eettisiksi? Voiko joku fiksumpi valaista mua? :D

Noora kirjoitti...

Vastauksia uudessa postauksessa! Ja tosiaan fiksasin tekstiin, että tarkoitin kotimaista karitsan jauhelihaa, en siis mitä tahansa!

Zepa kirjoitti...

Turhanpa niitä painoja ostaa valmiiksi jonkin tietyn painosina, kun Wrangelta (esim Stokka myy) saa koottavia aina 600 g:sta viiteentoista kiloon saakka. Eikä kannata katsella niitä kumipäällysteisiä, niistä lähtee hajua. Rrrrautaa sen olla pitää :-)

seeds kirjoitti...

Sen verran täytyy kyllä tuohon vegaaniseen proteiinn hankintaan kommentoida, että kun olen tässä vieresät seurannut miehen kuntosaliharrastusta, niin kyllä se vegaanisen proteiinin hankinta olisi sikäli hankalaa, että saadakseen esim. sen 2 g proteiinia/painokilo päivässä, pitäisi joko A) syödä ihan perkeleellisiä kasoja papuja ja tahinia ym. tai B) olla hyvissä varoissaan ostellakseen jatkuvasti isoja määriä hamppuproteiinia tai spiruliinaa ym. Lihassa ja esim. maitorahkassa on harmi kyllä se etu, että ne ovat halpoja suhteessa proteiinin määrään. Mutta kaikessa kuntoilussahan ei toki vastaavia proteiinipommeja välttämättä kaivata.

Broccoli Princess kirjoitti...

Kylläpäs aihe kirvoittaa kommentteja :)

Nooran tavoitteenahan oli siis kiinteyttää kroppaa. Oman kokemukseni mukaan tällainen onnistuu tehokkaimmin silloin, kun ruokavaliossa on riittävästi proteiinia - enemmän kuin minimimäärä. Minimillä pärjää kyllä, siitä ei ole kyse. Itse kuitenkin näkisin optimaalisen tavoiteltavampana asiana kuin minimaalisen. Kun kehonkoostumusta muutetaan, on runsasproteiininen ruokavalio optimaalisempi.

Tavoitteenahan on saada rasva palamaan ja hitunen lisää lihaskudosta. Rasva palaa, kun lihaskudos lisääntyy hiukan ja aineenvaihdunta kiihtyy - proteiinin syöminen saa tätä aikaan, olettaen että proteiini myös sulaa kunnolla ja imeytyy. Noora ei ole minulle maininnut näistä munaoireista... jos tällaista tapahtuu, ei muna ole sopiva ruoka-aine kyseiselle ihmiselle (koska ei selvästikään sula kunnolla). Turha on ärsyttää suolistoa, koska se ei ole millään tavalla optimaaliseen pyrkimistä :) Tällöin pitää löytää muita vaihtoehtoja.

Proteiinipainotuksessa on myös kaksi muuta syytä:

1) Insuliinihormonin tasapainottaminen: Biosignature-hormoniprofiilin mukaan Noora hyötyisi hiilarimäärän nipistyksestä, joten tällöin energiaa täytyy saada jostian muualta - kuten proteiinista ja rasvasta. Kun jotain otetaan pois, täytyy jotain antaa takaisin :)

2) Rakennusaineita hermovälittäjäaineille. Nooran työ vaatii ajattelua ja luovuutta, uusi rooli äitinä riittävästi energiaa. Proteiini turvaa mm. dopamiinin ja asetyylikoliinin raaka-aineet elimistölle, jotka puolestaan mahdollistavat noita edellä mainittuja.

Tottakai vegaani voi urheilla vaikka huipputasolla. Voiko jokainen vegaani tehdä näin? Ei välttämättä, koska vegaaniruokavaliolla esim. palautuminen voi olla selvästi haasteellisempaa proteiininsaannin jäädessä alemmas. Geneettisesti lahjakas kehittyy käytännössä millä hyvänsä ruokavaliolla - ja usein pysyy myös hyvässä kunnossa läpi elämän. Täysi vegaaniruokavalio asettaa siis tiettyjä haasteita, enkä minä ole erikoistunut tällaiseen ravintovalmennukseen. Mikäli Noora olisi kaivannut täysin vegaaniruokavaliota, hän varmasti olisi päätynyt erilaiseen valmennukseen.

Noora, olisi kiva jos ehtisit kirjoittaa tänne blogiin millainen olosi on ollut proteiinin lisäyksen jälkeen. Oletko huomannut eroja mielialassa, kylläisyydentunteessa tai energiatasossa?

Essi kirjoitti...

Outoa ettei Malmin Prismasta saa luomujauhelihaa kun Viikin Prismassa on jopa pari eri vaihtoehtoa.

Antti kirjoitti...

Itse olen saanut kananmunien (ja muidenkin tuhdimpien proteiinilähteiden) aiheuttamat suolisto-ongelmat kuriin seuraavia keinoja käyttämällä:

1) en juo kylmiä juomia aterioiden yhteydessä

2) syön probioottisia tuotteita jaksottain, esim. kefir, kombucha, pastöroimaton hapankaali

3) HCl-lisällä (tästä ISO "Kiitos" kuuluu Broccoli Princessille, hänen vanhalle blogilleen)

Lisäksi tietysti suolistoa eniten ärsyttävien ruoka-aineiden eliminoiminen ruokavaliosta..

Pellon pientareella kirjoitti...

Minullakin kananmunat aiheuttivat tuota pahanhajuista piereskelyä ja vatsavaivoja aluksi, pitkän tauon jälkeen. Mutta pian ne menivät jo ohi, kun vain jatkoi kananmunien syömistä. Se liittyy kai kananmunien sisältämään rikkiin?

Kananmunien jokapäiväistä käyttöä ei suositella, vaan suositeltu määrä on noin 3-4 viikossa, enintään 6. Itse söin aluksi monta munaa välillä päivässä, sillä seurauksella että hiukset alkoivat lähteä ja oli sellainen outo, "etovan äklö olo sisäisesti". Vaikea selittää. Näköni sen sijaan parantui huomattavasti. Nämä oireet löytyvät A-vitamiinin yliannostuksesta, jota kananmunassa on reilusti. Minä ainakin reagoin näköjään yliannostukseen jo pienemmilläkin määrillä, vaikkei riskiraja ylittynytkään. Oireet katosivat munien määrän vähentämisellä. Liialla kananmunien syömisellä on myös terveysriskejä, kts. esim. http://ruohikolla.blogspot.com/search/label/Kananmunat

"Kananmunia ei kuitenkaan kannata syödä liikaa. Joissakin väestötutkimuksissa runsas kananmunien syönti (yli 1 päivässä) on yhdistynyt esimerkiksi suurentuneeseen munasarjasyövän ja sydämen vajaatoiminnan riskiin. Varsinkin diabeetikoille runsas kananmunien syönti vaikuttaa tutkimusten mukaan olevan haitallista. Mielestäni on järkevintä ja turvallisinta rajoittaa kananmunien syönti noin 3–4 munaan viikossa, vaikka terveellistä määrää koskeva tutkimusnäyttö ei olekaan vielä varmaa."

Suositut tekstit