12.6.2010

Raikasta raparperijuomaa

Lisäaineettomilla ja sokerittomilla kesäjuomilla skoolaus jatkukoon! Tämä helppo raparperijuoma on ihanan raikas kesädrinksi, joka syntyi vahingossa, kun keittämistäni raparpereista säästämäni neste piti käyttää johonkin.

Tee siis näin: viipaloi raparperinvarsi ja heitä palaset vesikannuun. Pienikin määrä riittää. Lisää kannulliseen vettä pari desiä raparperien keitinlientä ja laita homma hetkeksi jääkaappiin. Maku on tosi raikas, eikä juoma kaipaa sokeria laisinkaan.

Kuvassa kannuun ei vielä ole lisätty raparperin keitinlientä, joten siksi homma näyttää pelkältä vedeltä. Keitinliemi tuo juomaan ihanan vaaleanpunaisen aavistuksen.

Sekaan sopisi mainiosti vielä vaikka tuore basilika (jota muuten ängen kaikkialle) ja mansikat. Erityisen hyvin juoman kanssa nautittavaksi kävisi iso annos auringonpaistetta. Mihin se oikein katosi?

4 kommenttia:

redshift kirjoitti...

Eikös ton juoman jälkeen olis syytä hörpätä maitoa? Vai oliks se niin että se koski vaan raakaa raparperia?

Pörröpää kirjoitti...

Ihana kannu! Mistä tuommoisia saa?

Lakkiaisiini tein ihanaa raparperi juomaa alkumaljaksi, helppoa, halpaa ja etenkin niin hyvää että kaikki haluaa sen reseptin :D

Noora kirjoitti...

Redshift: En ole varma, mutta tosiaan tässähän ei raakaa raparperia syödä, vaan neste on peräisin keitetyistä. Ne palaset juoman seassa on antamassa extramakua, raakaa raparperia en siis pureskele :)

Pörröpää: Kannu on Chez Mariuksesta: http://www.chezmarius.fi/

Riitta kirjoitti...

Hei!
Tuo raparperin oksaalihappo ei ole yksiselitteisesti paha. Tutkimustietoa aiheesta löytyy heikosti ja lähes kaikkialla mennään mutu-tiedon varassa. Hakusanoilla raw food oxalic acid löytyy paljon blogikirjoituksia aiheesta, joissa pointtina on oksaalihapon TERVEELLISYYS (mm. antikarsinogeeninen), kun ruoka nautitaan RAAKANA. Eli juuri päinvastoin kuin meille opetetaan :) Kuumentaessa oksaalihappo muuttuu helpommin kalsiumiin sitoutuvaksi ja näin vaikuttaa haitallisesti (erään lähteen mukaan kuumennettulla oksaalihappolla ei ole ravintoarvoa, jolloin keho pyrkii muuttamaan sen helposti eritettävään muotoon eli helposti kalsiumiin sitovaksi) . Oksaalihappoa sisältävät kasvikset ovat hyviä kalsiuminlähteitä, kun ne syödään raakana. Eräässä blogissa oli hypoteesi lehmänmaidon patröinnin aiheuttavan kalsiuminpuutosta maitoa käyttäville; kun keho ei pysty käyttämään kuumennettua kalsiumia, se poistetaan kehosta, mutta koska periaatteessa sitä on imeytynyt, niin tilalle ei oteta ei-kuumennettua kalsiumia kasviksista -> kehossa ei tarpeeksi kalsiumia käytössä -> osteoporoosi).

Mutta onneksi äidinmaito on käsittelemätöntä ja välillä jopa ihan luomua! Onnea imetystaipaleelle, sillä täysin ongelmatonta se ei kenelläkään ole! Ja tutustu imetysmaratooneilla ysv-foorumiin, sieltä löytyy muitakin luomumammoja :)

Suositut tekstit