19.6.2010

Mitä ruoan kemikaaleja välttelet?

Hoi kamut! Kuten tiedätte, on teossa kirja, jonka tekoon haluaisin nyt osallistaa teitäkin.

Kerro minulle, mitä elintarvikkeiden "turhaa huttua" vältät? Kiva myös jos perustelet miksi. Kyse voi siis olla yksittäisestä lisäaineesta, torjunta-aineesta jne. — tai ryhmästä kemikaaleja. En nyt jahtaa ruoka-aineita (esim. vehnä, maito jne.) vaan nimenomaan ruokaan lisättyjä tai sinne vahingossa joutuneita tai jäämien muodossa olevia kemikaaleja. Mitä kemikaalescheissea sinä et laita suuhusi, ja miksi?

Jätä oma kommenttisi blogauksen perään, sana on vapaa!

40 kommenttia:

Mervi kirjoitti...

Iso Paha Natriumglutamaatti. Epäluuloisesti suhtauduin jo ennen kuin tiesin mitä se on, ja kun asiaan perehdyin niin siitä asti tullut välteltyä, nykyään en syö mitään mistä sitä löytyy.
Lisäksi makeutusaineet, mieluummin juon sokerilla makeutettuja juomia kuin makeutusaineilla kyllästettyjä.

travelsizedgirl kirjoitti...

Natriumglutamaatin syynään tarkkaan, sitä en halua suuhuni pistää. Uskon että natriumglutamaatti on yksi suurimmista ylipäinon syistä länsimaissa.

Kahdesta vaihtoehdosta haluan valita sen, missä on vähemmän E-koodeja, koska en ole vaivautunut ottamaan selvää jokaisen E-koodin sisällöstä. Pyrin ostamaan kaiken mahdollisen luomuna.

Veera kirjoitti...

Natriumglutamaattia, keinotekoisia makeutusaineita (asesulfaami k, aspartaami...), sekä e-aineita ylipäätään (vaikka toki ihan kaikki e:t eivät olekaan pahoja).

petri.lagus kirjoitti...

Petri Lagus
Perheemme on syönyt vähintään luomutasoista ruokaa jo yli 8 vuotta. Tuntuu aivan järjettömältä syödä vapaaehtoisesti lisäaineita ja myrkkyjä, vaikka todisteita niiden haitallisuudesta kaikkeen elävään tulvii joka suunnalta. Miksi ihminen ostaa tuotteen jossa lukee "tämä tuote tappaa"? Tupakan varoitustekstit voisi kopioida kaikkiin tehotuotettuihin ja myrkyillä kasvatettuihin tuotteisiin, sekä jokapäiväisiin kodin kemikaaleihin. Mikä ihmisiä vaivaa? Lukutaidottomuus vai äärimmäinen välinpitämättömyys.

Dolly kirjoitti...

Juu, natriumglutamaattia sisältävä tuote tässäkin taloudessa jää ostamatta. Vilkaisen aina luetteloa, ja jos siellä vilisee E-koodeja enemmän kuin yksi tai kaksi, jätän väliin. Jos on vaihtoehtona tehdä ruoka itse/ostaa luomuna tai ilman koodeja, sen teen. En kuitenkaan ole "natsi" tässä asiassa. Järjen kanssa.

Btw. Olen ainoa meillä töissä (sosiaali- ja TERVEYSalalla) joka raahaa omatekoiset eväät töihin einesten sijaan. AINOA. Kuulemma minulla on aina gourmee-aterioita kun syön kotiruokaa... En tosiaan ymmärrä! Esimerkiksi hyvän salaatin tekemiseen ei montaa minuuttia mene. Uunilohen maustamiseen ja uuniin työntämiseen ei mielestäni vaadita gourmet-kokin taitoja. Mutta ihminen on kumma otus!

Maija T kirjoitti...

E120 eli punainen väri, joka on kirvasta saatava jonkinlainen erite on aina ollut pannalistalla :D Myös natriumglutamaattia tai aspartaamia / asesulfaami K:ta en enää laittaisi suuhuni. Liivatetta sisältäviä tuotteita en myöskään käytä.

Tällä hetkellä pyrin välttämään kaikkia ruokaan lisättyjä kemikaaleja. :)

Helmililja kirjoitti...

Sakariini ja syklamaatti, koska ne on makeutusaineista kielletty raskaana olevilta. Aspartaamia ym.en pelkää, ne hajoaa elimistössä aminohapoiksi.

Prefecta kirjoitti...

E621 mullakin aika ehdoton nounou ja kaikki transrasvat ja mäkin valitsen sokerin mieluummin kuin keinomakean. Sitäkin kuluu kyllä erittäin vähän.

iridium kirjoitti...

Välttelen natriumglutamaattia ja muita arominvahvikkeita, sillä haluan nauttia ruoan luonnollisista aromeista.
En myöskään pidä keinotekoisista makeutusaineista, sillä en luota synteettisesti luotuihin makeuden korvikkeisiin, vaikka kuinka niiden turvallisuus olisi jo todistettu. Sen verran olen kuullut yliherkkyyksistä keinotekoisia makeutusaineita kohtaan, että ehkä on parempi jättää ne väliin, vaikken itse niistä oireita saakkaan.
Vaikka käytänkin välillä funktionaalisia elintarvikkeita (ruokaa, joihin lisätty teveysvaikutteisia ainesosia), minun mielestäni on järkevämpää saada ruoan terveysvaikutteet niiden alkuperäisistä lähteistä, eikä niistä irrallisina. Esimerkiksi omega 3-rasvahapot kalasta eikä margariinista ja kuitu puurosta eikä jogurtista.
Yritän välttää liiaallista torjunta-ainejäämien/myrkkyjen saantia elintarvikkeista, ja siksi suosin luomua.

Reija kirjoitti...

Asesulfaami k ja aspartaami on ihan ehdottomasti poies minun massusta.
Normaalisti ostoskoriin sujahtaa ihan perusraaka-aineita, niin ei tarvitse pelätä mitään lisäaineita. Itse tehty on parempaa :)

Nina kirjoitti...

Monet a:lla ja s:llä alkavat makeutusaineet,
natriumglutamaatti ja muut 620-sarjan arominvahventeet,
epäilyttävät säilöntäaineet joita en ymmärrä... on varmaan monia muitakin aineita joita vältän muttei nyt tule yhtäkkiä mieleen.
Suosin luomua niin ei tarvitse aina olla kyttäämässä tuoteselosteita.

Eloveena kirjoitti...

Natriumglutamaattia vältän kuin ruttoa.Siitä lähtien kun huomasin sen pahentavan iho-oireitani.
Toisena suurena välttelykohteena on makeutusaineet.
Muutenkin pyrin välttämään kaikkia ylimääräisiä. TOsin äsken söin pullaa, jonka totesin sisältävän 14 eri E-koodia :P Ei kyllä ollut oma hankinta.

Mirka kirjoitti...

Vältän yleisesti kaikkia lisä-aineita ja mm.keinotekoisia makeutus-aineita. Luomua suosin aina, kun rahatilanne sallii: lähes kaikessa. Haluan luonnon omia aineita vain kroppaani, jotta sen olisi parempi olla. Myös ympäristöllä ja eläimillä on kivempaa, kun vieraat lisäaineet&kemikaalit eivät ole sotkemassa omaa eloaan. Ja tulee parempi mieli ja olo tuoreesta, oikeasta ruoasta.

Eeva kirjoitti...

Keinotekoiset makeutusaineet on minun listan ykkösenä mitä en suuhuni pistä. Sen lisäksi että suhtaudun niihin hyvin epäluuloisesti, ei miulla vatsa kestä moisia. Maha on kuin ilmapallo jos erehdyn jotain syömään/juomaan mihin jotain makeutusainetta on lisätty.

Tiina kirjoitti...

Kuten useimmat muutkin, pyrin välttämään kaikkia E-koodeja (sillä en ole perehtynyt niihin tarkasti, enkä tiedä, mitkä ovat niitä luonnollisia aineksia), mutta eritoten natriumglutamaattia sekä aspartaamia.

Lisäksi olen yliherkkä torjunta-aineille. Yhdeltäkään kaupalliselta tilalta en voi ostaa tai käydä keräämässä esim. mansikoita. Käynkin siis itse keräämässä marjani joko metsästä tai tuttujen pihoista. Jos näin opiskelijana olisi paremmin varaa (ja jos löytäisin jostain), niin varmasti ostaisin kaupastakin luomumarjoja.

Liisi kirjoitti...

Pyrin yleisesti välttelemään E-koodeja. Tajusin nimittäin tässä muutama kuukausi sitten pitkäaikaisten vatsavaivojeni johtuvan lisäaineista. Nykyään yritän ostaa tuotteita, joista löytyy vain pari E-koodia. (Pitäisi perehtyä näihin asioihin tarkemmin.) Yritän myös vältellä natriumglutamaattia ja keinotekoisia makeutusaineita. En kuitenkaan ole asian suhteen aivan ehdoton.

seeds kirjoitti...

Natriumglutamaatti ja muut arominvahventeet sekä kaikki keinotekoiset makeutusaineet ainakin.

Tiia kirjoitti...

Nää perinteiset, eli natriumglutamaatti (tästä ollaan saatu perheriitakin aikaiseksi...) ja keinotekoiset makeutusaineet.

En kovin paljon onneksi joudu noita syynäämään, sillä aika vähän me ostetaan mitään valmisruokia tai puolivalmisteita jne. Pakastepizzat myönnän ainoaksi paheekseni, joista en sitä taustaa syynää - ne nyt menee silloin, kun on vaan pakko saada äkkiä jotain murua rinnan alle.

Helmi kirjoitti...

Pyrin välttämään kaikkia E-koodilla merkittyjä tuotteita.

Mitään ehdotonta Ei:tä en ole itselleni asettanut. Jos en ole tehnyt omia eväitä töihin niin menen kiltisti ruokalaan syömään lisäaineilla höystettyä ruokaa. Vaikkakin saan tuntea sen vatsanmöyryämisellä vielä useamman päivän ajan.

Mitä puhtaampaa ruokaa ja juomaa, sen parempi on oma oloni. Ja veikkaan että niin on läheisillänikin =)

Outoa että niin moni ihminen ei oikeasti kiinnitä huomiota siihen mitä syö, tai jos kiinnittää niin kiinnitetään niihin kaloreihin jotka eivät kerro juuri mitään elintarvikkeen terveellisyydestä.

Maritta kirjoitti...

Vältän aromivahventeita ja keinotekoisia makeutusaineita. Jos tuotteissa monta E-koodia, se jää hyllyyn, mutta ehdoton en ole. Suosin luomua ja kotiruokaa, harvoin valmisruokia.

E. Birdie kirjoitti...

Aspartaami on aina ollut listalla, vasta nyt pienen valaistuksen kokeneena välttelen natriumglutamaattia jne. Väri-aineet ovat aina harmittaneet ruoassa, koska ne tuntuvat kaikista turhimmilta.

Alisa kirjoitti...

Natrium glutamaatin olen onnistunut oikeastaan lähes kokonaan karsimaan ruokavaliostani reilun vuoden kuluessa ilman sen kummempia haasteita.
Keinotekoiset makeutusaineet sen sijaan ovat minulle pieni haaste. Syömishäiriöni pakottaa minut edelleen satunnaisessa limonadin tai pastillin halussani valitsemaan sen sokerittoman version, mutta olen pyrkinyt karsimaan tätä viime aikoina.
Yleisesti vältän e-koodiviidakoksi taipuvia tuoteselosteita ja teen kaiken mahdollisimman puhtaista raaka-aineista itse. Leipää en ole ostanut puoleen vuoteen.

Lina3 kirjoitti...

Välttelen nautriumglutamaattia sen ruokahalua lisäävän vaikutuksen vuoksi. Kun on riittävän kauan ollut ilman sitä, on huomaavinaan e621-vapaat tuotteet paremman makuisiksikin. Myös E250 on aine, jota sisältäviä tuotteita en osta sen syöpää aiheuttavien ominaisuuksien vuoksi. Aspartaami-tuotteitakaan en osta.

Basilika kirjoitti...

Eipä tässä paljon lisättävää ole edellisiin. Pääsee helpommalla kun ostaa e-kooditonta, ei tartte kulkea e-koodiavaimen kanssa ja miettiä oliko se nyt tämä sitä turvallista, melkein luonnollista, lisäainetta vai ei. Makeutusaineet olen syynännyt aina, sillä ne vaan maistuu niin pahalta, menee herkutteluhetki pilalle kun tuote olikin makeutettu niillä. E621 taas saa ahmimaan.

keijukainen kirjoitti...

Yritin kovasti miettiä mikä olisi sellainen ostamani elintarvike, jonka kohdalla pitäisi miettiä mahdollisia lisäaineita, mutta en keksinyt montaa. Välttelen oikeastaan ihan kaikkia lisäaineita ja pyrin ostamaan elintarvikkeet puhtaimmassa muodossaan. Leivän teen itse joten tiedän tarkalleen mitä siihen tulee.

Maitotuotteista käytän vain kevytmaitoa ja viiliä, en ikinä mitään maustettua tai rasvatonta. Maitotuotteista on tullut jotenkin ihan käsittämätön alue muutenkin, kun ihmisille kaupataan rasvattomia tai vähärasvaisia tuotteita ja niiden koostumus pitää kuitenkin saada täysirasvaista muistuttavaksi lisäaineilla.

Ongelmia tulee eniten aasialaisten elintarvikkeiden kohdalla, koska E621 on heillä enemmänkin pöytämauste kuin jotakin välteltävää. Esim. soijakastikkeen kohdalla on varmistettava E621:sen poissaolo. Yhden poikkeuksen olen joutunut tekemään sääntöön, sillä en ole vielä löytänyt korealaista gochujangia eli fermentoiduista soijapavuista ja chileistä tehtyä maustetahnaa ilman E621:sta. Toki tahnan voisi tehdä itsekin, mutta toistaiseksi en ole siihen projektiin ryhtynyt, sillä käytän tahnaa harvoin ja pieniä määriä.

Makeisista tuhoan lähinnä suklaalevyjä ja lakritsia, mutta niistäkin löytyy välillä yllätyksiä aineslistalla. Esim. Fazerin Geishassa on kovetettua kasviöljyä, josta en suuremmin välitä.

Minna kirjoitti...

Liemikuutiot ovat sellainen asia, mikä ensimmäisenä tulee mieleen, kun mietin, mitä välttelen. Sellaista lisäainepommia en todellakaan välitä ruokiini lisätä muutenkaan ja sisältäähän se vielä sitä kuuluista natriumglutamaattiakin, ei kiitos!

Kartan myös kaikkea keinotekoista, esim. en halua sokerin sijaan aspartaamia tms., kerman pitää olla oikeaa kermaa, eikä mitään kasvirasvasotkua, sama leivänpäällis- ja paistorasvan kanssa: vain voita tai Oivariinia.

Einesruokiakaan meillä ei näy, vaan yritämme syödä mahdollisimman puhtaista ja alkuperäisistä raaka-aineista itse valmistettua ruokaa, saatavuuden mukaan mieluiten luomuna.

Uskon, että vain aito ja luonnollinen voi olla ihmiselle terveellistä.

Virveli kirjoitti...

Välttelen tietysti lisäaineita ja kaikkea keinotekoista. Mahdollisimman paljon pyrin välttämään teollisesti prosessoitua ruokaa. Tämä saattaa tuntua oudolta, mutta vältän hyla-tuotteita. Laktoosin pilkkominen on kuitenkin "turha" teollinen prosessi. En tiedä onko tässä mitään järkeä, mutta periaatetasolla ajattelen näin. Samasta syystä käytämme luomumaitoa, ei siis varsinaisesti luomun takia, vaan siksi että sitä ei ole homogenoitu.

delfiini kirjoitti...

- Rasvahappojen mono- ja diglyseridit, joita lisätään paljon esim. jätskeihin (vertautuvat terveysvaikutuksiltaan transrasvoihin eli pahinta mahdollista skeidaa. Listaisin tähän myös itse transrasvat, mutta niitähän ei sinänsä tarkoituksella lisätä ruokiin)
- Natriumglutamaatti, hiivauute
- Muunnettu tärkkelys
- Keinotekoiset makeutusaineet
- Säilöntäaineet ja "pakattu suojakaasuun" (funktionaalisten lääkäreiden mukaan säilöntäaineet tuhoavat -paitsi tuotteen bakteereja- myös oman suolistomme arvokasta bakteerikantaa)
- Keinotekoiset aromit (vääristävät makuaistia)
- Kasvatuskala (antibiootti- ym. jäämät)
- Lasketaanko kemikaaleiksi ei-luonnolliset tuotteet? Siinä tapauksessa glukoosi-fruktoosisiirappi, jauhonparanne ym. turhakkeet, jotka kertovat että tuote on pyritty tekemään halvalla ala-arvoisista raaka-aineista

Johnu kirjoitti...

Kaikki mikä on sinistä.

Laurenzia kirjoitti...

Itse vältän myös täällä jo useaan kertaan mainittuja arominvahventeita ja keinotekoisia makeutusaineita. Lisäksi listalta löytyvät ah-niin-ihanat kovetetut ja osittain kovetetut rasvat eli transrasvat.

Kamalinta on, kun "terveellisenä" myytävästä leivästä löytyy transrasvoja ja erikseen lisättyä gluteenia, joka on siellä helpottamassa vain teollista leivänvalmistusta. Ja nostamassa keliakiaan sairastumisen riskiä.

No, onneksi sitä oikeaakin ruokaa saa kaupasta :)

Annika kirjoitti...

Meillä jätetään ostamatta tuotteet, jotka sisältävät E621:tä, lisäksi myös E407 on pannassa. Ylipäätänsä kiinnitän huomiota ruokaa ostaessani, ettei niissä ole kovin montaa lisäainetta. Viime aikoina kiellettyjen listalle ovat päätyneet kovetettu ja osittain kovetettu kasvirasva. Myöskään makeutusaineilla makeutettuja tuotteita en osta.

Iines kirjoitti...

Vältän liivatetta (ei kemikaali) ja E621:tä ja muita eekoodeja mahdollisuuksien mukaan. Yleensä vältän keinotekoisia makeutusaineita, mutta nyt minulla on ongelma, kun olen hiivantappodieetillä. Olisi kiva lopullisesti luopua (enimmistä) sokereista ettei tulehdukset ja sitä kautta muut ongelmat uusiudu jatkossakaan, mutta esim. mehukeitossa päädyin nyt keinomakeutettuun. Tosin en yleensä osta mehukeittoja. Järkytyin kun taannoin tajusin miten paljon tavallisen kaupan hilloissa on eekoodeja! Kerran ostin jotain Bio-omenahilloa K-kaupasta, mutta se oli pahaa ja homehtui. Mitä laittaa puuron päälle...hilloissa on paljon sokeriakin. Pähkinöitä en pysty puuron kanssa syömään. Kuivatut marjat on sokeroitu. Pitäis joo tehdä itse enempi, kuivattaa jne.

A.P. kirjoitti...

E621 (+ muut arominvahventeet)
E250 & E251
Aspartaami + muut keinotekoiset makeutusaineet

+ yleisesti pitkät E-luettelot eli yli kaksi E-ainetta saa tuotteen viimeistään jäämään hyllyyn.

miehenkemikaalit kirjoitti...

Dolly sanoi tuossa aiemmin: "Olen ainoa meillä töissä (sosiaali- ja TERVEYSalalla) joka raahaa omatekoiset eväät töihin einesten sijaan. AINOA. Kuulemma minulla on aina gourmee-aterioita kun syön kotiruokaa... En tosiaan ymmärrä!"

Mulla on vähän samoja kokemuksia, tosin tehdasympäristöstä. Ei tarvinnut eväänä olla ku joku jauheliha-papu-kastike jonka kyljellä kypsennettyä pakastevihannessekoitusta, niin ihmeteltiin miksi en ole ravintola-alalla.

Pyrin välttelemään lähes mitä tahansa erikseen lisättyä, mutta erityisesti sokeria. Se voi olla glukoosi-fruktoosisiirappia, pelkkää glukoosia tai ihan vain sokeria, mutta on hankala löytää vaikkapa makkaraa mikä ei näitä sisältäisi. Kyllä joihinkin juttuihin, vaikka kastikkeisiin voi kuulua jonkinlainen makeus, mutta mielummin lisään sen itse vaikka hunajan avulla ja jätän teollisuussiirapit hyllyyn.

Googlella löytää hakusanalla HFCS enemmänkin tietoa tuosta halvasta sokerin korvikkeesta, glukoosi-fruktoosi-siirapista. En tiedä kuinka vaarallista se todellisuudessa on, mutta ainakin yhtä tarpeetonta kuin valkoinen sokeri.

Suurin osa ostamastani ruoasta ei sisällä ainesosaluetteloa, esim. kaiken lihan ostan naturellina ja kasvikset tuoreina tai pakasteina. Tällöin ei tarvitse E-koodeista tai siirapeista murehtia.

Suski kirjoitti...

Geenimanipuloitua ruokaa, pääasiassa lihatuotteita. Emme osta mieheni kanssa lainkaan esimerkiksi HK:n ja järvisuomenportin lihavalmisteita.
Ja tietenkin makeutusaineet ovat kovasti vältettävien listoilla. Myös hedelmäsäilykkeitä emme osta, vaan pyrimme ostamaan aina tuoreita hedelmiä.

Maija kirjoitti...

Mulla on hyvin samantapainen vastaus kuin monella muullakin eli vältän yleisestikin kaikkea mistä löytyy e-koodeja (poikkeuksena juustoportin luomu kirnuvoi ja kermajuusto).
Mutta ehdottomasti vältettävien listalla on keinomakeutusaineet, natriumglutamaatti, kovetetut ja osittain kovetetut kasvirasvat, soijalesitiini, muunneltu tärkkelys... onhan noita =)

Aura Kanerva kirjoitti...

Tämä nyt ei varsinaisesti ole mikään lisäaine tai yhdiste, mutta haluan kuitenkin avata sanaisen arkkuni aiheesta kovetettu kasvi/eläinrasva, eli siis tyydyttyneet rasvahapot.

Mulla ei niinkään ole tähän pistää mitään kemiallista faktaa, mutta vatsani "kovettuu" kovista kasvirasvoista lähes välittömästi. Kun muutin nuorena pois kotoa ja aloin ruoanlaiton vapauden riemusta mässäillä aivan naurettavilla määrillä erilaisia herkkuja, olin pian sairaalapotilas.
Ummetukseni vei minut pitkälle sairaslomalle, tyhjennyin ainoastaan sairaalassa ja ummetulääkkeisiin jäi vaarallinen koukutus ja lopulta sydämen rytmihäiriö. Äärimmäisellä stressivatsalla oli tietenkin ja on edelleen vaikutuksensa, mutta nopeasti opin välttelemään ainakin näitä tuotteita: irtokarkit, huonolaatuinen suklaa, pikaruoat, suklaalevitteet ja useimmat maitotuotteet. Lihaleikkeleet, lihasekoitteet, mikroruoat.

En tietenkään ole mikään terveysnatsi, ja nautiskelen herkuista taajaan. Kasvispainoitteinen kalaruokailu seivasi varmaan mun elämän. En voi syödä papuja niiden kovien ja vaikeasti sulavien kuorien tähden, joten syön silloin tällöin kalaa proteiininlähteenä.
Mutta kovetetut rasvat, huh. Aspartaamia myös väistelen, koska se huijaa kehoa pitämään sitä sokerina ja saa näin aikaan mielestäni suuremman sokerinnälän ja väsymyksen.

Saara kirjoitti...

Natriumglutamaatti, koska se aiheuttaa aurallista migreeniä. Aspartaami ja muut keinotekoiset maku ja väriaineet, koska en ole vakuuttunut että nekään on kovin turvallisia minulle. Vältän myös kovin myrkytettyjä hedelmiä kuten viinirypäle, paprika.. koska ne aiheuttavat vatsakipuja.

Stazzy kirjoitti...

Välttelen ylenmääräisiä E-koodeja ja kaukaa rahdattuja tuotteita jos vaihtoehtona on fiksusti kasvatettu lähituote (ei siis mitään kasvihuonetomaatteja) tai luomu.

Samoin ostan mieluummin ihan oikeaa sokeria kuin makeutusaineita, oikeaa voita margariinin tilalle, jne.

OPI316 kirjoitti...

Esim. makkaroissa käytettäviä kalium- ja natrium- nitriittejä ja nitraatteja välttelen. Samoin kaikkia muitakin ylimääräisiä tarpeettomia lisäaineita. Miksi esim Valion LUOMU kermasssa on karrageenia. Tavallisessa kuohukermassa sitä ei ole. En käytä karrageenia sinilevämyrkkyjen mahdollisuuden vuoksi.

Suositut tekstit