10.4.2010

Nivean mainos on valetta

Ne teistä, jotka kuuntelitte tämän päivän radio-ohjelman tiedätte jo, kuinka Nivea Extension nanodefinition -ripsivärimainoksen ripset on saatu aikaiseksi. Tältä ripset näyttävät mainoskuvassa:


Kuvan ripsien salaisuus ei suinkaan ole Nivean 70% (muka) pidentävä ripsiväri, tai edes photoshop, vaan IRTORIPSET. Beiersdorf Finlandin toimitusjohtaja selvitti asian pyynnöstäni Saksasta saakka: kuvassa on käytetty irtoripsiä "jotta huomio saataisiin erityisesti ripsiin". Tämän hän ilmoitti minulle aivan pokkana, eivätkä studiossa vieraana olleet MeNaisten päätoimittaja Riitta Pollari ja Lumenen markkinointipäällikkö Tiina Isohanni olleet asiasta oikein moksiskaan. Mä olen tästä aika hämilläni. Miten valehteleminen voi mitenkään olla ok?

Vähän sama tilanne kuin jos automainoksessa olisi Mersu ja asiakas saisi Ladan. Molemmat on autoja ja niillä voi ajaa, mutta ei ne nyt sama asia ole! Tuote ja kuva eivät liity toisiinsa mitenkään. Kuluttajavirastosta ollaan sitä mieltä, että Nivean mainos on harhaanjohtava. Sitä se todellakin on.
Jos tällainen mainonta on susta väärin, allekirjoita Uuden Mustan perustama adressi liioittelevaa kosmetiikkamainontaa vastaan. Radio-ohjelman aikana ääniä oli kertynyt reilut 400 ja nyt nimiä on jo 540. Auta äänisaaliin kasvattamisessa niin takaat, että saamme edistettyä asiaa kuluttajaviranomaisen suuntaan. Jos susta valehteleminen ja liioittelu mainoksessa on okei, et tietenkään allekirjoita. MeNaisten päätoimittaja ja Lumenen markkinointipäällikkö eivät allekirjoittaneet, koska "liioitteleva mainonta on niin häilyvä asia".

Musta kosmetiikka on ihana asia, ja musta mainonta on tosi jees, en vastusta kumpaakaan. Mutta on aivan älytöntä, että tuotteita voi mainostaa täysin niistä irrallaan olevilla kuvilla tai väittämillä. Se on vaan väärin. Sanokaa tosikoksi tai miksi vaan, mutta mä nyt en vaan ole niin tyhmä, että antaisin tällaisen asian olla. Ärsyttävää.

Katja testasi tätä Nivean ripsaria vajaan pari viikkoa, eikä tuote nyt 70% pidempiä ripsiä aikaansaa, mutta täytyy sanoa, että ihan kivan näköiset ripset silti. Nätit. Nivean tuote kävisi aivan varmasti kaupaksi kuvalla, jossa naisella on oikeasti tätä tuotetta ripsissään, eikä tarttisi edes luvata 70% pidempiä ripsiä. 30% pidemmät ois varmaan lähempänä totuutta, ja sekin on liioittelua. Ylisanojen käyttö on aivan turhaa, koska ripsareita ostetaan anyway.

... ja kuinka sopivasti, oli Hesarin kannessa tänään mainos, joka on ihan pikkaisessa ristiriidassa tämän blogauksen sisällön kanssa.

Huvittavaa. Jos luotetuin tuotemerkki (Valitut palat -äänestyksen mukaan) mainostaa tuotetta valheella ja silmänlumeella, mitä ne muut sitten tekee?

11 kommenttia:

AnneVee kirjoitti...

Mua huvittaa myös tuo nano-etuliite tuossa, kun vähän epäilyttää, että onkohan tuossa käytetty jotenkin erityisellä tavalla nanoteknologiaa. Pohdiskelinkin tuossa yksi päivä töissä, että tuleekohan nanosta samanlainen villitys etuliite kuin ekosta kaikkine variaatioineen, joita on kiva laittaa kaikkialle, vaikkei kyse olis mitenkään ekologisesta tuotteesta.

smykkityttö kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Arya kirjoitti...

Hyvän asian perään teet työtä! Toisaalta nuo ripsarimainokset ovat niin övereitä aina, etten juuri itse asiasta jaksa olla edes tuohtunut, sen kun ottaa niin "no tottakai ne on irtoripset, eihän kenelläkään ole oikeasti tollasia" -tyyliin. Eli itseäni ne eivät suoraan johda harhaan, mutta varmasti kierosti kuitenkin alitajuntaan jäävät ne "ah niin ihanat ripset".

Petra kirjoitti...

Minua ei siis sinänsä asia haittaa, koska en ole niin tyhmä, että odottaisin tuommoisia ripsiä. Tai että enemmänkin hämmästelen niitä ihmisiä, joita varmasti on, ja jotka uskovat saavansa tuommoset. Allekirjoitin silti.

Hanna K kirjoitti...

Mäkään en usko, että kukaan ottaa kirjaimellisesti todesta ripsiväri(tai muidenkaan kosmetiikka-)mainosten lupaukset, mutta ei se silti tee mainoksien katteettomista lupauksista hyväksyttäviä. Se, että liioitteleviin mainoksiin on totuttu, ei tarkoita, että valehteleminen olisi ok.

Nina kirjoitti...

Kiitos taas, tärkeä asia ja ihanaa, kun jaksatte nostaa esille ja vastustaa. Tämmöisen laiskan ihmisen on helppo peesata laittamalla nimi listaan. Kiitos siitä mahdollisuudesta!

astaelina kirjoitti...

Olen täysin samaa mieltä ja riemuissani, että aiheesta keskustellaan. On käsittämätöntä, miten voimme olla ok sen kanssa, että meille valehdellaan päin naamaa. Oikeasti. Ei ole järkeä edes sanoa, että "noku kaikkihan sitä ja oon niin turtunu, et ei sen välii". Hyväksyttekö muillakin elämänne osa-aluiella valehtelua? Tuleeko kaikesta hyväksyttävää, jos sitä vaan tehdään tarpeeksi kauan, niin että turrumme siihen? Pelottava ajatus! Tosin näin se maailma vaan näyttää toimivan.

anna kirjoitti...

tsekatkaapas Diorin mainoksen ripset! jeesus sentään...

http://www.chicprofile.com/wp-content/uploads/2010/01/DiorShow-Extase-Mascara-makeup-model.jpg

itse en käytä meikkiä lainkaan, mutta tykkään lukea muotilehtiä ja kosmetiikkamainokset sapettavat toden teolla... inhoan juurikin noita 150% lisää tuuheutta hiuksiin/ripsiin, tai 500% vaihvemmat ja hyväkuntoisemmat hiukset tällä silikoonipaskalla. nekään ei minua koske rastatukkaisena.

ja sitten... ne teinien finnin nitistys-mainokset... ah ja voi kun niitä katsoessa on joskus hauskaa.. :'''D siinä on kyllä mainostajille vaikea kohde, koska todellisilla kuvilla on vaikea tehdä myyvää tästä aiheesta. eihän tää miunkaan akneiho oo mikään salonkikelpoinen, mutta sen kanssa on elettävä.

mutta, kosmetiikkamainokset on olleet övereitä - aina? siihen on tosiaan turtunut. ja tämä ei ole mikään positiivinen juttu.

Olisi mielenkiintoista nähdä, että joku firma tarttuisi tähän ja tekisi luonnollisen mainoksen ja lisäisi soppaan vielä sen ettei kuvaa photoshopattaisi muuten ihan älyttömästi. miltähän se näyttäisi, ja mitkä olisivat reaktiot?
joku osaava valokuvaaja voisi tehdä tästä vastinekuvan(oikea sana?en tie..) teille!

Liisa kirjoitti...

aihetta sivuava kipeän hauska sketsi: http://www.youtube.com/watch?v=M9fFOelpE_8

Caitlin kirjoitti...

No kuinkahan monessa mainoksessa ei ole käytetty tekoripsiä tai photoshoppia?? Miksi haastatte Nivean tällaiseen, katsokaa ympärillenne, jos iha todenteolla rupeaisi selvittämään ja listaamaan mitkä meikkifirmat on jotain photoshoppia tai tekoripsiä ym. käyttänyt, olisi sielä listalla varmaan 80-90% meikkifirmoista.

Silencer kirjoitti...

On hyvä, että ihmiset jaksavat ottaa kantaa ja yrittää parantaa epäkohtia. Mutta tämä kosmetiikkamainonta. Kaikki tietävät (toivottavasti), ettei ''selluliittivoiteella'' saa selluliittia katoamaan, eivätkä rypyt häivy voiteiden avulla. Sama ripsivärien kanssa, eivät ne minkään ripsivärin avulla kaksinkertaistu? Antaa kosmetiikkayhtiöiden mainostaa mitä haluavat, kyllä kuluttajan pitäisi erottaa tosi epätodesta!!

Suositut tekstit