22.4.2010

Laiva- vai lentohedelmä?

En tiedä olenko asiani kanssa ihan yksin, mutta nyt kun Suomen ilmatila on ollut suljettuna, olen miettinyt, voiko kaupan valikoimista päätellä, mikä tuorekama on lento- ja mikä laivarahdilla tänne roudattua?

Kempparissakin on välillä pohdittu, tuodaanko vaikkapa mangot lento- vai laivarahdilla Suomeen? Soitin INEX Partnersin toimitusjohtajalle (lafka vastaa ainakin S-markettien valikoimasta), joka kertoi, että lentosulku ei näy kaupassa, koska lentäen kuljetettujen elintarvikkeiden määrä valikoimassa on niin pieni. Eli jos nyt marssit kaupan hevi-osastolle, on tarjolla oleva tuorekama joko meri- tai maateitse kuljetettua.

Hmm.. Olisipa kiinnostavaa tehdä selvitystä siitä, mihin Euroopan satamiin mikäkin tuorekama tulee, ja kuinka pitkän matkan ne vielä reissaavat maateitse... Ja kuinka kuormittavaa rahtaus meriteitse on, siis versus lentorahti? Tästä on jo varmaan jotain vertailuja olemassakin, laitan linkkejä tähän jutun perään jahka sellaisia löydän!

6 kommenttia:

Salla kirjoitti...

Eikö ole jokseekin omituista, että kun ahtaajat puolestaan olivat lakossa, kaupat vakuuttelivat silloinkin, että hedelmät ja vihannekset eivät kaupoista katoa, koska niitä ei tuoda meriteitse?

Iines kirjoitti...

Iltalehdessä oli viime viikolla ällöttävä juttu vihannesten bakteeri-, hiiva- ja homepitoisuuksista. Lehti oli lähettänyt useita hyväkuntoisia kasviksia laboratorioon, ja tulosten perusteella kaikissa oli epäpuhtauksia. Sienet, inkivääri ja olikosenyt purjo olivat ulosteperäiseltä mikrobimäärältään syömäkelvottomia. Tuli mieleen, että jos kasvikset makaa (ei tarpeeksi viileissä/kuivissa?) konteissa merellä tai autoissa, niin ei ole ihme, että jotain alkaa kasvaa sen pinnalla. Niin ja tietysti tuli mieleen, että voisi pestä vähän huolellisemmin ruokansa.
http://www.iltalehti.fi/hintajalaatu/2010041611404471_l7.shtml

Tuulispää kirjoitti...

Ahtaajat olivat lakossa Suomessa, ei koko Euroopassa.

Ahtaajien lakon aikaankin useat rahdit kulkivat Suomesta Eurooppaan, myös laivakuljetuksena.

Helmi kirjoitti...

Ja sama pätee vatteiden osalta.. kaikkihan roudataan jostain.

Salla kirjoitti...

Tuulispää, kun rahtikontteja kuitenkin puretaan Suomen satamissa, niin selittäisitkö miten tuo, että Euroopassa ei lakkoiltu, vaikuttaa siihen että Suomeen saatiin elintarvikkeet perille? (Toki muualla maailmalla pakkaaminen on onnistunut, mutta miten sitten purkaminen täällä Suomen päässä?)

En ole perehtynyt, ehkä lakko oli vain niin lyhyt että varastossa olleet hedelmät eivät ennättäneet huveta/pilaantua tai vastaavasti jossain satamissa toiminta oli käynnissä tavalliseen tapaan.

Kyselee nimimerkki epätietoinen maalta :)

Tuulispää kirjoitti...

Rahtikonteista varmasti iso osa saapuu Euroopan satamiin ja tavarat kuljetetaan sitten rahtina tänne Suomeen. Tännehän pääsee maareittiä tai sitten autot laitetaan lauttaan. Useat laivathan ovat kulkeneet kyllä lakonkin aikaan. Ja rekan ajamiseen laivaan ei tarvita ahtaajia :)


Minäkin lähetin työni puolesta lakon aikana tavaraa rahtina Keski-Eurooppaan ja meni alle viikossa perille.

Suositut tekstit