7.4.2010

H niin kuin hamppu

Olen aina tiedostanut, että ruokavalioni on aika hiilaripainotteinen, mutta koska en ole kokenut sen haittaavan elämääni millään tavalla, en ole ottanut asiasta sen kummempaa stressiä.

Olen nyt raskausaikana huomannut, että hiilarit maistuvat entistä paremmin (puurot, myslit, leipä). Onneksi sama koskee myös hedelmiä, ettei sentään tee mieli vetää pelkkää leipä-mysli -osastoa. Olen ihan varma, että olen tehnyt oman appelsiiniensyöntiennätykseni tänä talvena. Ei ekoa, mutta onneksi terveellistä.

Ainoa, mikä minua koko raskausaikana on ällöttänyt, on kala. Se on traagista, koska mä rakastan kalaa! Ällötystä on alkanut herättää myös muu eläinproteiini, niinpä olen päättänyt ottaa harppauksen kohti kasvisproteiineja.

Olen jotenkin kyllästynyt tofuun, ja olen laiska kokkaamaan papuja ja linssejä (pitäisi kyllä petrata), mutta hamppuproteiinijauhe on laiskalle sopivan helppo tapa tutustua kasviprotskuun. Heivaan tätä kamaa smoothien sekaan, helpommaksi ei voi mennä.

Koska kala ei ole maistunut, olen jo muutaman kuukauden ajan lisännyt puuroni sekaan kylmäpuristettua hampunsiemenöljyä, joka sisältää omega-3 ja -6 -rasvahappoja. Näitä on luonnollisesti myös hamppuproteiinijauheessa.

Lisäksi keittiöstämme löytyy nykyään pieni kulho, johon miksaan auringonkukan-seesamin-kurpitsan- ja hampunsiemeniä. Sirottelen siemenmixiä niin salaatin kuin puuronkin päälle. Hampunsiemenet ovat hyvä valkuaisen lähde kasvissyöjälle.

Olen ottaut hampun osaksi ruokavaliotani ihan tietoisesti, mutta silti jotenkin huomaamatta. Vasta tänään hoksasin, että syön hamppua siemeninä, öljynä ja nyt jauheena, monta kertaa viikossa, eikä se ole ollenkaan pöllömpi homma.

Esimerkiksi Kuopion yliopiston kliiniset tutkimukset ovat osoittaneet, että hampunsiemenöljyn säännöllisellä käytöllä on suotuisat vaikutukset omega-3 ja omega-6 -rasvahappojen koostumukseen ja määrään veressä, ja jopa, että öljyä 2 rkl päivässä nauttineet atoopikot kärsivät verrokkiryhmää vähemmän atopian oireista, eli kuivasta ja kutiavasta ihosta (J. Callaway et al. Efficacy of dietary hempseed oil in patients with atopic dermatitis. Journal of Dermatological Treatment 2005; 16: 87-94.).

... ja lisää linkkejä saa lisätä blogauksen perään!

12 kommenttia:

TiV kirjoitti...

Hampun siemeniä en osaa oikein muuten käyttää kuin sellaisenaan ripotella sinne sun tänne. Leipätaikinaan olen niitä myös jemmannut, mutta sain lapsilta murskatuomion...
Kommentti tuohon papujen ja linssien valmistuslaiskuuteen: sain lahjaksi painekattilan ja laiskuus hävisi samantien. Ihana vempain!!!!!!!!!!

Ekorreri kirjoitti...

Osta vielä suomalaista Hampun siementä niin sitten on tooosi hyvä! ;) vai onko tossa hamppuproteiinijauheessa jotain extraa hampun lisäksi?

Tanja kirjoitti...

Hampun siemenistä saa helpolla valmistettua hefua (joka siis on kuin tofu mutta valmistettu soijapapujen sijasta hampusta). Hefu on tosi herkullista ;).
Itse olen varsinkin raskaus aikoina ollut hampun suurkuluttaja kun ei ole oikeastaan mikään muu pysynyt sisällä (jääpalojen, mantelien ja varrasleivän lisäksi). Kuorellisia hampunsiemeniä on kiva rouskutella tosin sitä ei kannata tehdä julkisillapaikoilla kun kuoret jäävät hampaisiin kiinni x)

jenny kirjoitti...

Off topic vinkki: Kävin juuri täällä Kuopiossa Prismassa ja siellä Urtekramin shampoot ja hoitsikat oli 3,95e/250ml!

Luulisi, että hinnat on kaikissa prismoissa samat, kannattaa siis tsekata, säästää pari euroa. :)

Juho kirjoitti...

mä oon kovasti digannut SunWarrior proteiinijauheesta:

http://www.iherb.com/Sun-Warrior-Protein-Raw-Vegan-Natural-2-2-lbs-1000-g/23101?at=0

hieman ehkä hintavaa mut erittäin hyvälaatuista ja ei millään tapaa pahan makuista. toi peruslaatu on näköjään loppu mut vanilla-versiota oli ainakin tuolla..

Nan kirjoitti...

Linkki kotimaisen hampun sivuille: http://www.hempfood.fi

Minusta näyttää siltä, että kotimaiset siemenet alkavat käydä tälle talvelle nyt vähiin (ekokaupasta ei löytynyt enää kuin rouhetta). No, syksyllä kannattaa ehdottomasti suosia taas kotimaista :)

Noora kirjoitti...

Tämä kuvan hamppujauhe osui vaan sattumalta käteeni Ruohonjuuressa. En siis mitenkään tietoisesti ottanut juuri tätä. Tän valitsin pieneksi tutustumispussiksi, kun näytti sopivalta tutustumiskoolta :)

Kotimaista ehdottomasti seuraavaksi! Käyttämäni öljy on Finolan (suomalainen siis) ja siemenet samoin kotimaisia.

Annimaria kirjoitti...

Mistä ostat tuota hampunsiemenöljyä? En ole sellaiseen kaupoissa törmännyt ja näin atoppikkona kiinnostais kovasti.

Noora kirjoitti...

Annamaria:Mä ostin omani Maatilatorilta, mut huomasin eilen, että samaa saa ainakin Ruohonjuuresta.

Ekorreri kirjoitti...

Ainakin Maatilatorilla on vielä kotimaisia kokonaisia hampunsiemeniä tarjolla, ruohonjuuresta ja ekolosta saa enään rouhetta ja hollantilaisia siemeniä.

Antti kirjoitti...

Hamppuproteiinia! Osaisitko, Noora kertoa paljonko tuossa on protskua per 100 g ja miten tuo toimii esim. sun herkän vatsan kanssa? Vedän itse urheilullisena nuorena miehenä yleensä heraproteiinia, mutta välillä tuntuu että liiallisesta käytöstä ei vatsa oikein pidä. Ehkä tässä ois hyvä vaihtoehto.

Kirsi kirjoitti...

Ei linssit ole niin vaivalloisia. Mä ite teen aina punaisista linsseistä semmoista "mössöä". Keitän linssit, pyörittelen pannulla paprikaa, porkkanaa, kaalia, sipulia ym. mitä nyt sattuu olemaan, heitän linssien sekaan ja laitan perään jotain tuorejuustoa/kermaa/jugurttia, smetanaa tms, lisään mausteita ja siinä se. Tulee ihan hyvää perusruokaa ja tosi helppoa vieläpä.

Suositut tekstit