24.3.2010

(/&%€**#"!"#€%&/()(/&%€#"!!!

Olen seulonut läjän naistenlehtiä missiona etsiä erilaisia mainosväittämiä liittyen kosmetiikkaan, hygieniatuotteisiin jne. Jo yksittäiset mainokset ärsyttävät toisinaan kaikessa älyttömyydessään (mihin kukaan tarvitsee "anti-age hammastahnaa"?!!), mutta kun mainossivuja repii irti lehdestä ja latoo ne riviin pöydälle, kaikessa komeudessaan, iskee epätoivo: tätäkö me ansaitsemme? Tätäkö on naisille suunnattu mainonta?!

"Ensimmäinen näkyvästi vahvistava* mascara"... "Tunne täydellinen muutos ihollasi"... "Vallankumous"... "Ensimmäinen käänteentekevä hoito ikääntymisen merkkejä vastaan!".

*...ja näihin mainosväittämien sekaan ripoteltuihin tähtiin olen erityisen kypsä! Miksi sitä lisätietoa pitää aina joutua hakemaan suurennuslasilla sivun alareunasta, jossa teksti on hyvällä tuurilla vielä jotenkin sivuttain tai ylösalaisin. Prkl.

... ja miten määritellään "näkyvästi vahvistava"? Ja minkälainen on "täydellinen muutos"? Entä iholla tapahtuva "vallankumous"?

MULLA HAJOAA PÄÄ!!

8 kommenttia:

Katri kirjoitti...

Itse myös repesin kun näin ton hammastahna-mainoksen :D Niin koomista ja me hullut naiset vielä sorrutaan tähän aivopesuun.... :/

Mimi kirjoitti...

Mainokset ovat kaikessa raivostuttavuudessaan myös erittäin huvittavia, kunhan osaa katsoa niiden läpi. Käy vain sääliksi ne naiset jotka oikeasti uskovat kaikki mainospuheet ja tuhlaavat rahansa tuotteisiin, jotka eivät todellakaan kykene täyttämään lupauksiaan.
Itseäni naurattaa myös aina kun tulee uusi hiusväri markkinoille, sen yksi mainoskikka kuuluu näin: "ENSIMMÄINEN hoitava hiusväri"... Joopa joo, aivan kuin se ensimmäinen hoitava väri olisikin.

Kaikkea sitä yritetäänkin myydä. Itse olen kiinnittänyt huomiota myös siihen, miten naisille markkinoidaan suurin piirtein jokaiselle ruuminosalle jotakin tuotetta (ilman sitähän ei mainostajien mukaan pärjää); on jalkavoidetta, selluliittivoidetta, intiimialueen voidetta, rintavoidetta, käsivoidetta, kaulavoidetta, lisäksi kuorinnat, naamiot ja tehohoidot ja eihän unohdeta kasvoja: kosteusvoide, päivä- ja yövoide, silmänympärysvoide, meikinpohjustusvoide, silmämeikinpohjustusvoide, valovoide, huulimeikinpohjustusvoide.. jne.. Ilman näitä ei pärjää ei!

Miia kirjoitti...

Muistan lukeneeni jokunen kuukausi sitten tutkimuksen siitä, miten naiset suhtautuu näihin yliampuviin mainoksiin. Siinä oli siihen suuntaan, että harva uskoo oikeasti noin utopistisiin väitteisiin mitä viljellään mutta kosmetiikkamainonta vetää sen verran överiksi, ettei se suurinta osaa haittaa.

Minusta kosmetiikkamainonta on lähinnä huvittavaa.

Katsoin myös jonkin brittiohjelman. En muista valitettavasti kanavaa enkä ohjelman nimeäkään mutta siinä testattiin kosmetiikkaa ja siis lähinnä sitä pitääkö purkin kyljessä annettavat lupaukset paikkansa. Oli tosi kiinnostava ohjelma ja minun silmissäni viimeistään siinä vaiheessa moni kosmetiikka merkki menetti uskottavuutensa.

sahrami kirjoitti...

Voisitko Noora tehdä taas kevään kynnyksellä jutun aurinkovoiteista? Niihinhän on tullut uusia EU-säädöksiä, jotka vaikuttavat luomuvalmistajiinkin.

Laverakin ilmoittaa nykyään käyttävänsä aurinkovoiteissaan nanohiukkasia: http://www.lavera.com/products/Anti_Aging_Facial_Sunscreen_EURO_SPF15_UVA_OOB-905-1000014.html

Samoin Lumene käyttää auringonsuojan sisältävissä tuotteissaan nanotitaanidioksidia.

EU:n uuden kosmetiikka-asetuksen mukaan uusia nanomateriaaleja ei saa ottaa käyttöön ilman riskinarviointia ja että silloin kun aine on nanomuodossa, se pitää kirjoittaa näkyviin ainesosaluetteloon. Muistaakseni tämä tulee voimaan vasta 2012.

Mistä löytyisi fysikaalinen aurinkosuoja, joka ei sisällä nanohiukkasia?

sahrami kirjoitti...

Löysin Santen sivuilta tiedon, että aurinkosarja uudistuu ja ei sisällä nanopartikkeleita: http://www.sante.fi/tuotteet/aurinkolinja.html

Nina kirjoitti...

Tämä oli ihana purkaus, NIIN tuttu ja "turvallinen". Helpottaa nimittäin, kun jollakulla toisellakin hajoaa pää ihan samoihin asioihin kuin itsellä :D Ei tarvitse tuntea taistelevansa yksin tuulimyllyjä vastaan.
Kiitos taas kerran!:)

Noora kirjoitti...

Sahrami:Voisin ehkä Uuden Mustan puolelle tehdäkin.. Kiitti juttutoiveesta!

Nina:Ole hyvä vaan :D

Nimma kirjoitti...

Siis juu. tuntuu, että mainostajat pitää meitä naisia vähintäänkin imbesilleiltä kun valitsevat mainoslauseensa.
Naurettavin on ehkä kuitenkin " anna sisäisen jumalattaresi tulla esiin" kun mainostetaan säärikarvojen ajelulaitetta. tais olla venus vibrance tai muu sellainen.

Suositut tekstit