1.11.2009

Soijaa kohtuudella

Soija puhuttaa Kempparissa tasaisesti. Viimeksi kirjoitin soijasta heinäkuussa. Luen parhaillaan kirjaa nimeltä Super ruokaa, josta noukin teille pari kiinnostavaa kohtaa:

  • Monet tutkijat ovat todenneet soijan näyttelevän tärkeää osaa sydän- ja verisuonitautien, syövän ja osteoporoosin ehkäisyssä sekä vaihdevuosi- ja kuukautisoireiden lievittämisessä.
  • Soija alentaa kolesterolia.
  • Soijapapua on viljelty Kiinassa 1100 vuotta eaa. Nykyään suurin soijantuottaja on Yhdysvallat.
  • Soija on maailman käytetyin palkokasvi.
  • Kiinan kielessä soijaa kutsutaan "luuttomaksi lihaksi".
Vielä kun maailman soija ei olisi suurimmalta osalta geenimanipuloitua! Soijaan, kuten muihinkin ruoka-aineisiin pätee helppo sääntö: mitä prosessoidumpaa, sen epäselvempää on, miten ruoka-aine vaikuttaa terveyteemme.

"Länsimaiset tutkijat kiinnostuivat soijasta kun he hoksasivat, että aasialaista ruokavaliota noudattavat ihmiset kärsivät harvoin sydänsairauksista, syövästä tai osteoporoosista ja että heillä oli myös harvemmin hormonaalisia ongelmia kuin tyypillistä länsimaista ruokavaliota noudattavilla". Pakko kommentoida tähän itse, että tuskin yksin soija silti länsimaisen ihmisen terveyttä pelastaa, pitäisi uusia ruokavaliota muutenkin: lisää vihanneksia, vähemmän prosessoitua teollista huttua jne. Itseäni kiinnostaisi lisäksi tietää se, paljonko perimämme vaikuttaa erilaisten ruoka-aineiden hyödyntämiseen, eli onko esimerkiksi mahdollista, että aasialaisen ihmisen elimistö reagoi soijaan eri tavalla, pystyy hyödyntämään sen ainesosat paremmin, kuin vaikkapa suomalaisen elimistö?

"Soijan kolesterolia alentavasta kyvystä on tehty useita laajoja tutkimuksia. Kukaan ei tiedä tarkkaan, miten soija alentaa kolesterolia, mutta todisteet siitä ovat niin kiistattomia, että USAn elintarvike- ja lääkevirasto antoi soijalle virallisen tukensa sallimalla soijatuotteiden valmistajien markkinoida tuotteitaan terveysvaikutuksilla". Kiinnostavaa... En jotenkin itse osta soijan kaikkivoipaisuutta, vaikka kirja sitä näin hehkuttaa. Kyse onkin siitä, missä muodossa ja paljonko soijaa syö.

"Ruokavaliossa nautittavan soijan vaikutuksista on hieman kiistaa, etenkin sen yhteydestä rintasyöpään. Jatkuvia tutkimuksia on tehty soijan roolista rintasyöpää sairastavien naisten ruokavaliossa ja siitä, ehkäiseekö vai lisääkö soija kasvaimien kasvua. Tästä syystä en koskaan suosittele soijan käyttöä lisäravinteena, vaan aina jalostamattomana soijana". Kuulostaa fiksulta, juuri samanlaisen päätelmän olen itsekin tehnyt lukemani kirjallisuuden perusteella. Urheilijoiden soijaa sisältäviin lisäravinteisiin en koskisi pitkällä tikullakaan (juuri niistä on löydetty Suomessakin geenimanipuloitua soijaa). Syön toisinaan tofua esimerkiksi ravintolassa, tai joskus ostan kaupasta soija-bolognese -kastiketta, mutta niin teen ehkä kerran parin kuukauden välein, en siis hirveän useasti (lisäksi kannattaa huomata, että kyseinen tuote ei ole luomua, eli gmo-soijan riski on olemassa). Useimmiten syön soijaa sushin kera (esim. Pirkka myy luomusoijakastiketta). Taidan kuluttaa soijakastiketta ehkä desilitran kuukautta kohden, maksimissaan.

Jos en söisi kalaa, ristaa ja joskus luomulihaa, kokisin soijan ehkä tärkeämpänä ruoka-aineena kuin parhaillaan teen. Täysin vegaanivaliossa soija näytellee isompaa roolia kuin itselläni. Kertokaapa vegaanit (ja toki muutkin) postaukseni perään: kuinka iso rooli soijalla on omassa ruokavaliossanne?

27 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Olen vegaani, mutta en syö soijaa käytännössä lainkaan. Ainoa poikkeus on soijakastike, jota käytän aika vähän nykyään. Joskus ulkona syödessä saatan tilata tofua, mutta ravitsemuksellisesti soijalla ei ole ruokavaliossani merkityksellistä osaa.

Anonyymi kirjoitti...

Söin ennen soijaa, mutta sairastuttuani kilpirauhasen vajaatoimintaan jätin soijan pois lääkärin suosituksesta.

"Soy does not cause hypothyroidism, but it does interfere with the body's ability to absorb thyroid replacement therapy. In practice, this means that thyroid medication and soy products must not be taken at the same time."

-Satu

Anonyymi kirjoitti...

OOn kans vege enkä syö paljoo soijista.
Siihen kyllästyy nopeesti enkä oo oikein koskaan tykännyt siitä ja tsen lisäks sitä ei suositella miehille koska ->

Aivan viimeaikoina useat tutkimukset ovat osoittaneet soijatuotteiden laskevan merkittävästi miesten testosteronitasoja. Lisäksi tutkimukset ovat antaneet viitteitä siitä, että soijatuotteet surkastavat miesten aivoja, heikentävät mentaalisia kykyjä ja aiheuttavat masennusta. Tämä johtunee soijan phytoestrogeenien kilpailusta miesten pienen mutta älylliselle toiminnalle välttämättömän estrogeenitason kanssa. Soijaa ei tästä syystä suositella miehille.

Naisille sen sijaanhan soijaa on aina suositeltu.

Tanja kirjoitti...

itse olen ollut aijemmin vegaani, nykyään kuitenkin syön myös joskus kalaa sekä omien kanojen munia (muutaman kerran kuukaudessa). Soijaa meillä ollaan aina syöty melko vähän, nykyään vielä vähemmän kuin ennen.
Ennen soijaa oli lautasella parisen kertaa viikossa (1 tofu paketti riitti 4:lle hengelle mainiosti) ja nykyään tofua syödään noin pari kertaa kuukaudessa (ja yksi tofupaketti riittää 5:lle hengelle). Eli aika vähäistä on meidän soijan syönti, kun tofun lisäksi ei käytetä muita soijatuotteita (paitsi soijakastike maustamiseen).
Proteiinia saa mainiosti muistakin pavuista, iduista, hampunsiemenistä ja tietenkin muista siemenistä ja pähkinöistä :)

~heidi kirjoitti...

Soijasta on mielestäni sen verran ristiriitaista tietoa sekä lyhyt kokemus, että suosittelisin käyttämään sitä varauksella, ainakin luomuna ja pienissä määrin. Gm:n lisäksi jalostetun soijan valmistusprosessissa käytetään heksaania, joka on myrkyllinen, kemiallinen liuotin.

On harmi, että aina mietitään sitä lihan korviketta = proteiinia puhuttaessa vegaaniruokavaliossa, kun kokonaisuus on paljon tärkeämpää. Vaihtoehtoja on paljon, kun vain osaa etsiä ja kokeilla. Kuka oikeasti tykkää esim. soijarouheen mausta? Luomutofua joskus harvoin edelleen syön, vaikkakin lähes raakaravinnolla muuten. Soijakastikkeen määrät on niin pieniä, että niistä tuskin koituu ongelmia.

jakki kirjoitti...

tavallaan soijalla on valtava rooli ruokavaliossani - eli siinä mitä joudun ruokavaliostani jättämään sen takia pois todella pahan palkokasvi (ym.) allergian takia. varsinkin soijalesitiiniä on tungettu joka helevetin teolliseen tuotteeseen, poislukien mahdollisesti limut...

käytännössähän se tarkoittaa sitä, että syön vain omin pikku kätösin valmistamaani ruokaa tarkkaan tutkituista elintarvikkeista, tai kylässä äitini laittamaa ruokaa - jos olen varma että se on tehty samoin kuin edellisellä kerralla, eli tukehtumisvaara on mahdollisimman pieni.

Elina kirjoitti...

Olen vegaani ja syön soijaa lähinnä soijamaidon ja -jogurtin sekä tofun muodossa. Maustamaton soijajogurtti on ehdottomasti yksi parhaista olemassa olevista asioista!

Ilman soijaakin pärjäisi, mutta en pidä sitä kovin pahan ympäristön kannalta (vrt. lehmänmaitotuotteet), eikä se myöskään aiheuta mitään allergioita minulla. Muuten monipuolisen (vegaani)ruokavalion täydentäjänä soija on mainio raaka-aine.

Anonyymi kirjoitti...

Minä näin joskus dokumentin missä juuri puhuttiin soijan syönnin ja syövän yhteydestä varsinkin naisilla. Tulokset menivät jotenkin niin, että naiset, jotka söivät soijaa teini vuosinaan saivat parhaimmat tulokset. Myöhemmällä iällä aloitettu soijan syönti ei tuonut samaa suojaa. Onko kukaan johonkin tällaisen törmännyt?

maija kirjoitti...

soijajugusrrti, joskus soijamaito ja tofu miltei päivittäin osana ruokavaliotani. olen vegaani, ja koen että tofu on näppärin ja yksi parhaista protskun lähteistä - toisaalta nyt kun olen raakajuttuja harrastanut yhä enemmän, korvaan soijatuotteita idätetyllä hampulla usein. pidän soijatuotteista kyllä, ja juurikin tuo aasia-connectionin, että siellä kuitenkin tofua syödään tosi paljon, siis päivittäin eri muodoissa, tuntuu soijan syönti ihan terveelliseltä ja hyvältä vaihtoehdolta, siis luomusoijan!

Anonyymi kirjoitti...

Luin jostain että soija mitä meille täällä tuputetaan ei ole hyväksi ihmiselle. Vaan sen pitäs olla nimenomaan sellaista, oliko se nyt fermentoitua, soijaa, mitä aasiassa käytetään. Eli kaikki soijarouheet, -leikkeet yms. eivät ole ihmiselle sopivaa ruokaa. Mulle riittää tämä tieto, joten soijaa ei mun ruokavaliossani paljoa ole, (vain soijakastike) en edes tykkää siitä.
Kiitos Satu tiedosta, ei ole tullut millään kilpparisivustolla vastaan että soijaa ei suositella kilpirauhasen vajaatoimintaiselle.
-Basilika

Anonyymi kirjoitti...

Basilika,

Ole hyvä :-) Samoin minun käskettiin jättää pois jodia sisältävät monivitamiinivalmisteet ja kävikin ilmi että käytännössä kaikissa monivitamiinivalmisteissa on jodia, joten nyt syön vain D-vitamiinia purkista ja muut vitamiinit saan toivottavasti ruoasta. Jodia saan riittävän määrän ruoan kautta ja jos sitä tulisi vielä purkista niin menisi helposti yli suositusten.

-Satu

Anonyymi kirjoitti...

Tän artikkelin luettua ei enää tehny hirveesti mieli soijaa. Korvaan sen muilla palkokasveilla :-/

http://www.becomehealthynow.com/articles/soy_avoid.shtml

--Aki

Tuazophia kirjoitti...

Meillä syödään Luomu-soijaa kerran-pari viikossa eri muodoissa. Lähinnä jogurttina tai kermana. Uskon, että muun ruokavalion lisänä on ihan ok tuotetta tuokin.

ps. Pakko mainita: Varmistussanana on tällä kertaa macat :D

muuntogeenisiä seassa sallitaan tietty % kirjoitti...

Ei soijaa eik ämaissia enää nykyään kannata suosia missään muodossa, sillä niiden takaa löytyy... ääh, se on nniin pitkä tarina:-(

Stormby kirjoitti...

Aiemmin vegaanisella ruokavaliolla eläessä soijaa tuli syötyä monta kertaa viikossa. Mutta ajan kuluessa huomasin, että soija ei tuntunut sulavan kunnolla. Vatsa oireili aika paljon.

Nyt syön taas sekaravintoa ja maha toimii taas normaalisti. Joskin maitotuotteita ja vaaleita jauhoja sekä sokeria olen nyt vähentänyt ja masu tuntuu olevan entistä tyytyväisempi... kokeilut jatkuvat.

Otto kirjoitti...

Olen ollut kasvissyöjä 13 vuotta joista viimeisen vegaani. Soijarouhe on kuulunut osana ruokavaliooni aika kauan, myöhemmin tofu tuli kuvioon. Vegaaniksi alettuani, juon ~2 dl soijamaitoa, saman verran maustamatonta luomujogurttia ja ruokakermana käytän soija- tai kaurakermaa. Soija on hyvä proteiininlähde mutta syön toki muitakin papuja.

Kivinen

Elina kirjoitti...

Akille: Netissä liikkuu soijasta kaikenlaisia paskasivustoja, joista useista löytyy taustalta joku maito- tai lihateollisuuden edustaja. En suosittele uskomaan kaikkea mitä lukee :)

Anonyymi kirjoitti...

Elina:Tuo ei vaikuttanut sivustolta, jonka takana olisi maito- tai lihateollisuus. Osin samaa olen lukenut muistakin lähteistä.
-Basilika

Anni kirjoitti...

Heidi kirjoitti: "Soijasta on mielestäni sen verran ristiriitaista tietoa sekä lyhyt kokemus, että suosittelisin käyttämään sitä varauksella, ainakin luomuna ja pienissä määrin."

Tuntuu jotenkin hassulta, että sanot soijasta olevan lyhyt kokemus. Toki nuo nykyiset soijarouheet, pihvit, suikaleet sun muut ovat melko uusia ja pitkälle jalostettuja keksintöjä, mutta kyllä perinteisistä tuotteista kuten tofu, tempeh ja pavut sellaisenaan ovat olleet käytössä satoja, jopa tuhansia vuosia. Joissakin lähteissä sanotaan soijaa käytetyn ravintona Kiinassa jopa viiden tuhannen vuoden ajan.

Kuinka pitkään heidi sinun mielestäsi tulisi jotain ruoka-ainetta käyttää, että siitä olisi 'pitkä' kokemus?

Johanna kirjoitti...

Samaa olen pohtinut itsekin mitä Basilika kommentissaan sivuaa, nimittäin sitä että nämä nykyiset moninaiset soijatuotteet eivät ehkä olisikaan niin sopivaa ravintoa ihmiselle kuin ehkä haluaisi toivoa (itse rakastan soijaa pitkälti missä tahansa muodossa), vaan soija olisi vain tietyissä muodoissa ihmiselle suotuisaa.

Paljon pitämäni Michael Pollan puhuu jossain kirjassaan, olisiko ollut tuo Oikean ruoan puolesta, siitä että aasialaisten tapa syödä soijaa juuri tofuna on vuosien aikana kehittynyt tapa käyttää muuten hankalaa soijaa sellaisessa muodossa, jossa se on elimistölle mahdollisimman ystävällistä. Ottaen huomioon mitä kaikkea muutakin ruoantuotantoon liittyvää Pollan teoksissaan käsittelee, ei varmaan pitäisi uskoa ihan aukottomasti että nämä nykyiset soijaleikkeet sun muut ovat kasvisperäisyydestään huolimatta ihan ideaaliravintoa. Hankalaksi menee taas...

Anonyymi kirjoitti...

Vastaus Nooran kysymykseen: itse syön satunnaisesti tofua, soijasuikaleita tai -rouhetta, yleensä 1-2 krt/vko jotakin näistä. Tuollainen määrä tuskin vaikuttaa kummemmin mihinkään, joten en jaksa ottaa kantaa tähän "terveellistä/ekologista vai ei" -kinasteluun, kun asia ei itseäni stressaa. GMO-vapaana toki ostan soijatuotteet ja mieluiten luomunakin, aina jos mahdollista :)

Anonyymi kirjoitti...

Toisinaan maitoallergiset herkistyvät myös soijalle, jolla monesti korvataan juuri maitotuotteita. Näin kävi myös lapsellemme.

Dragofix kirjoitti...

Näin raakaruokailijana en pahemmin soijaa syö, joskus maistelen vaan soijatuotteita, muuten en pidä sitä juurikaan kovin tärkeänä ja saan sen antamat ravintoaineet muualta. :)

Nanna kirjoitti...

Lähes vegaanisesti syön, mutta soijaa tulee syötyä ehkä keskimäärin kerran viikkoon. Soijajogurttia, maitoa tai tofua yleensä, soijarouhetta ehkä kerran kuussa.

Ennen ruokavalioni perustui lähes kokonaan soijarouheisiin ja paloihin (kun ovat halpoja), mutta jouduin minäkin toteamaan, että eivät sula erityisen hyvin. Uskon myös soijan vaikuttavan kilpirauhasen toimintaan negatiivisesti, joten siitäkin syystä se on jäänyt vähemmälle.

Anonyymi kirjoitti...

Please neuvoja millä korvata soijarouhe, nyt on korvattu jauheliha soijarouheella, milläs korvataan soijarouhe :D

Anonyymi kirjoitti...

^ Härkäpapurouheella!

MsNaturalFibers kirjoitti...

Minusta on myös huomattava, että soijarouhe ei ole se muoto, missä soijaa tuhansia vuosia käyttäneet kulttuurit sen syövät. Ihminen tuskin jaksaisi pitkiä tofunvalmistus- ja fermentaatioprosesseja (miso yms.) jos niillä ei olisi myös ravitsemuksellisia etuja.

Soijassa, kuten kaikissa muissakin ruoka-aineissa on useita molekyylejä, joiden yhteisvaikutusta ei tunneta, mutta osan niistä on todettu haittaavan imeytymistä. Siksi ei minusta voi yksinkertaistaa soijaa hyväksi ruuaksi, varsinkaan kulttuurikontekstin ulkopuolella.

Suositut tekstit