4.11.2009

Silmän- ja mieleniloa

No niin! Nyt on naputeltu ruoka-asiaa taas oikein olan takaa. Käykääpä kurkkaamassa uusin Olotila-postaukseni, jossa on linkki myös e-rit-täin kiinnostavaan uutiseen prosessoidun ruoan ja masennuksen välisestä yhteydestä. BBCn insertin voit käydä katsomassa täällä.

Minä en prosessoituun huttuun koske, mutta kuvan kaltaisiin herkkupaloihin kylläkin. Kuvassa koulukirjaesimerkki kauniista ja herkullisesta kasvissushista!


Nuo punaiset tonnikala-wannabeet ovat paprikaa. En ole itse näiden mestariteoksien takana, vaan Ison-Pajan ravintolan henkilökunta on. He ovat oppineet sen tason sushikokeiksi, että oksat pois! En ole maistanut yhtä hyviä kasvissusheja missään, joten hatunnosto vaan YLEn henkilökuntaravintolalle.

Pakko muuten oikaista, kun mediassa kuulemma on vinguttu siitä, kuinka YLEn kokit on koulutettu kahden viikon mittaisella sushi-kurssilla (ja lupamaksurahalla tietenkin!), niin totuus on ihan kaksi kokonaista päivää. Ei kaksi viikkoa. Kaksi työpäivää sushikoulutusta. Voitte siis uskoa, että ei ollut sushi ihan näin hyvää ensimmäisinä kertoina... Mutta nyt se on kyllä erinomaista ja erityisen ilahduttavaa on saada vaihteeksi näin hyvää kasvissushia. Nam!

17 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ja heti tekisi mieli alkaa tehdä taas sushia, nam!!
-Basilika

ESC kirjoitti...

No hyvältä näyttää, kertakaikkiaan! Nam!

Jenni kirjoitti...

Tuo ei ole ruokaa, tuo on taidetta.

Suvi kirjoitti...

Sopiikohan tähän kohtaan laittaa linkkiä HBL:n sivuille artikkeliin natriumglutamaatista? http://www.hbl.fi/text/helsingfors/2009/11/4/d34382.php

Stormby kirjoitti...

Voi miten herkullisia! Meillä syödään sushia joka viikko. Itse duunattuna lohi- ja kasvissushille tuli viimeksi hintaa 8 euroa n.60 kpl aika pienehköjä makeja ja nigireitä. Mutta halvalla mentiin ja erinomaista ruokaa! Syötiin miehen kanssa kumpikin 3 kertaa, eli kuutisen annosta 8 eurolla :)

Anonyymi kirjoitti...

Hei, tosi mielenkiintoinen postaus Olotilassa!

Kertoisitko Noora millaista d-vitamiinilisää napsit talvisin, minkä nimistä ja merkkistä siis? :) Onko d-vitamiinilisä talvisin välttämätöntä? Entä voiko siitä saada yliannostuksen?

Kiitoksia.

-mietteliäs

Anonyymi kirjoitti...

Ainiin, vielä yksi kysymys: milloin aloitat d-vitamiinilisän ja milloin lopetat? lokakuusta helmikuuhun?

Olisin todella kiitollinen jos vastaisit!

-mietteliäs

Anni kirjoitti...

En ole Noora, mutta voisin silti vastata tuohon D-vitamiini juttuun. Tosi hyvää tietoa saa Juhana Harjun blogista osoitteessa http://ruohikolla.blogspot.com/ . D-vitamiinia voisi mielestäni Suomessa syödä kyllä ihan ympäri vuoden, kesällä toki pienempinä määrinä.

Anonyymi kirjoitti...

"Sosiaali- ja terveysministeriön ravitsemusopas suosittelee kaikille raskaana oleville D-vitamiinilisää 10 μg/päivä lokakuun alusta maaliskuun loppuun. Sosiaali- ja terveysministeriö suosittelee kaikille alle 15-vuotiaille muun ravinnon koostumuksen mukaan vaihtelevaa D-vitamiinilisää 5–10 µg ympäri vuoden tai lokakuun alusta maaliskuun loppuun. Viethin mukaan ihmisen optimaalinen tarve on kuitenkin todennäköisesti 25–30 µg/vrk. Smithin yms. mukaan taas suositeltu päiväannos on enemmän, pikeminkin noin 50 µg/vrk. Antti Aron mukaan aikuinen ihminen voi nauttia jatkuvasti D-vitamiinia 100 µg/vrk ja lapsi 25 µg/vrk. Amerikkalaisen ja kanadalaisen arvion mukaan aikuiselle turvallinen päiväannos (Tolerable Upper Intake Level) jatkuvassa käytössä on peräti 250 µg. Kerta-annoksena 2,5 mg (2500 µg) on turvallinen ja se voi antaa suojaa muun muassa tuberkuloosia vastaan. Sen sijaan valtion ravitsemusneuvottelukunta määrittelee suurimmaksi hyväksyttäväksi päiväsaanniksi aikuiselle 50 µg/vrk. Myös Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto (EFSA) on määritellyt suurimmaksi hyväksyttäväksi päiväsaanniksi (Tolerable upper intake level) aikuiselle 50 µg/vrk."

Yleisesti ottaen Suomessa D-vitamiinin saanti on alakantissa ja suositeltu virallinen suositus eli 7,5 mikroa estää ainoastaan riisitautia. D-vitamiinin saanti on keskimäärin naisilla 5,2 µg/vrk ja miehillä 7,1 µg/vrk eli liian vähän.

-Satu

Sini kirjoitti...

Kiitos Noora loistavasta blogista! Törmäsin blogiisi vasta viime viikolla ja jäin koukkuun, kun lueskelin taistelustasi tuulim... eiku vatsanvaivoja vastaan.

Suht samanlainen stoori täälläkin suunnalla. Olen 30-vuotias ja kymmenisen vuotta olen vatsanturpoamisesta ja ajoittaisesta vessaryntäilystä kärsinyt. Oireet alkoivat kotoa muuton jälkeen. Olen aina työpaikoilla syönyt omia eväita, mutta opiskeliaikana kävin koulun ruokalassa lounastamassa ja silloin vaivani olivat pahimmillaan. Ruokavaliosta olen yrittäny aina pahimpina kausina karsia vaivoja aiheuttavia pois mm. kahvi & leipä. Leipään vaan aina palaan takaisin, kun se ruisleipä on vaan maailman parasta. Laktoosivaivat & keliakia on tutkittu.

Nyt olen kolme (?) viikkoa taas yrittänyt olla ilman leipää, lisännyt kasvisten ja marjojen syöntiä, sekä vältellyt eineksiä. Nyt kun olen blogisi enemmän tai vähemmän kahlannut läpi, niin sain inspiraation jättää myös sokerit ja valkoisen jauhon kokokaan pois, sekä tarkkailen hiivoja. Jogurtit on vaihdettu pysyvästi soijajugurttiin, maitoa vielä juon. Sain sinulta loistavia vinkkejä tähän ruokavalioon sopivista tuotteista, kun ten sokeriton suklaa ja hiivaton ruisleipä. Vatsaa turvottaa tällä hetkellä vielä kyllä jonkin verran, mutta kipu on hävinnyt. Enkä näytä enää ihan 6-kuulla raskaanaolevalta :-D Odotellaan ja jatketaan kuuria, ehkä jonakin päivänä saan terveen mahani takaisin.

Olotilasta kirppisteksteistä hokasin että oletkin ex-salolainen. Kuin myös minäkin.

Anonyymi kirjoitti...

Suuri kiitos Annille ja Sadulle kattavasta tiedosta! Ruohikolla-blogi vaikuttaa kyllä tutustumisen arvoiselta. Nyt pitää vaan löytää sopiva d-vitamiinivalmiste. Ehkä Noora tai joku muu suoittelisi sellaista? :)

-mietteliäs

Anonyymi kirjoitti...

Oih! Nam! Nyt tuli nälkä...

Tampereella Kauppahallin sushi-paikassa on toki kasvisannoskin tarjolla, mutta se on ihan perussettiä tuohon verrattuna. Hyvää toki, ihan vakiruokapaikkojani kun kaupungilla käy - jotakuinkin ainoa "pikaruokapaikka", jossa asioin.

Anonyymi kirjoitti...

Mietteliäs,

Vahvin apteekissa myytävä D-vitamiinivalmiste on VIDA D-25 MIKROG. 200 tablettia maksaa Yliopiston apteekissa 9,50 euroa.

-Satu

Anonyymi kirjoitti...

Japanissa kuolleet kääntyivät varmaan juuri haudoissaan, kun näkivät paprikaa sushissa. :D Ei sillä, hyvää se on, eikä aina tarvitse olla niin oikeaoppinen.

Prefecta kirjoitti...

Tosi kiva uus header täällä!!

Kommentoinpa itsekin tuohon D-asiaan: meillä syödään Life Extension -kapseleita, joita riittää yksi joka toinen päivä (käytännössä meillä kyllä ma, ke ja pe). Niissä on 5000 iU eli 125 µg.

Anonyymi kirjoitti...

Prefecta,

Mistä olet kyseistä valmistetta ostanut?

-Satu

Anonyymi kirjoitti...

Hei, Heidi Quinoaa-blogista suositteli tällaista d-vitamiinivalmistetta: http://www.iherb.com/Now-Foods-Vitamin-D-3-Highest-Potency-5-000-IU-120-Softgels/10421?at=0

Mitä mieltä olette, onko turvallista tilata vitamiineja netin välityksellä? Jotenkin se vaan tuntuisi turvallisemmalta ostaa apteekin hyllystä? Vai onko pelkoni aiheeton? :) Suomesta kun ei saa tarpeeksi suurella pitoisuudella tuota valmistetta.

-Sanna

Suositut tekstit