15.11.2009

Brändien kyllästämä

Törmäsin puhuttelevaan fotoon.


-kuva: The Cool Hunter

13 kommenttia:

Riina kirjoitti...

No on kyllä hätkähdyttävä!

Anonyymi kirjoitti...

"No Logo" by Naomi Klein tuli tästä mieleen...

-Satu

satunnainen seurailija kirjoitti...

Mulle tuli mieleen, että miksi logot ovat niin kauhistuttavia? Tai siis toki niitä kuin amerikkaa vihaamalla on helppo kerätä tietyissä piireissä irtopisteet, mutta onko taustalla jotain suurempiakin ajatuksia?

Jos logot pelottavat, suosittelen No Logon lisäksi Branded-nimistä kirjaa.

Anonyymi kirjoitti...

Juu, tuossa näkyy se miten jo pienestä pitäen lapseen tarrautuu kaikki mainoksien haitat ja sitä kautta materialismi ja ylikuluttaminen ja kaikki ärsyttävä. Ei nyt ehkä niin radikaalisti, mutta semmosta tuosta tulee mieleen. Media vaikuttaa.

Seri kirjoitti...

Mut median kauttahan luonnonkosmetiikka,luomuruoka, reilukauppa, lapsityövoimaa käyttämättömät yritykset, ekodesign jne usein löydetään ja niitäkin myydään merkillä!

Media tosiaan vaikuttaa.

Noora kirjoitti...

Seri:Totta kyllä. Media on olennaisessa asemassa niin hyville kuin huonoillekin vaikutteille altistumisessa. Eivät minusta brändit ole välttämättä huono asia, mutta niiden voima on suuri ja etenkin pienten lasten kohdalla brnändi- ja mediakriitisyys puuttuu luonnollisesti kokonaan ja esimerkiksi lapsille suunnattu mainonta on toisinaan melko häikäilemätöntä.

satunnainen seurailija kirjoitti...

Olen Nooran kanssa samaa mieltä lapsille kohdistetusta markkinoinnista. Sitä pitäisi suitsia ehdottomasti. Kuvassa on kuitenkin niin monia logoja, jotka edustavat tuotteita joita ei markkinoida muksuille, että siinä vähän kärsii tämä kuvan kärkevyys.

seri kirjoitti...

Toki lapsille suunnattu mainonta on häikäilemätöntä (vanhemmat voivat jonkin verran vaikuttaa mitä kaikkea lapsi näkee ja mitä näkemästään tuumii), mutta toisaalta ei kaikki 70- luvun stallariperheiden lapsetkaan olleet kovin onnellisia, vaikka kasvoivatkin tiedostavassa perheessä, koska saivat aikuisten murheet liian raskaina harteilleen. Uskonnolla on pahimmillaan sama vaikutus.

"Tiedostavilla" tai uskonnollisilla vanhemmilla on usein taipumus syyllistää lapsiaan näiden halusta saada joku ylikansallisen yhtiön disneylelu, tietyn merkkinen paita, ruokaa mäkkäristä, katsoa aivotonta tv-ohjelmaa jne. eivätkä osaa asettua lapsen asemaan; sekään ei ole hyvä asia.

Siis keskitie on paras. Meillä lapset saavat leikkiä sotaa ja prinsessaa mielin määrin ja osittain brändituotteilla, mutta loppuun pitää käyttää mielikuvitusta ja kaikkea ei todellakaan saa. Lapsilla on toki myös ekoleluja, vanhempien vanhoja leluja ja kehittäviä leluja, joista tykkäävät myös.

HW kirjoitti...

Hyviä pointteja suuntaan jos toiseenkin.

Brändeiltä ei voi eikä mielestäni pidä tai saakaan lapsia kokonaan suojella. Oleellisempaa on opettaa media- ja brändilukutaitoa ja tiettyä kriittisyyttä. Media on kaikkialla ja mainonta tunkeutuu jo pikkulastenkin maailmaan, mutta se, miten vanhemmat itse suhtautuvat ja millaisia mielikuvia omilla puheillaan ja kulutusvalinnoillaan eri brändeistä lapsilleen välittävät, on avainasemassa.

Aiheesta kiinnostuneille pari kirjavinkkiä edellämainittujen lisäksi:

Juliet Schor: Born to Buy: The Commercialized Child and the New Consumer Culture

Martin Lindstrom & al: Brandchild

sekä suht tuore dokkari Consuming Kids
http://www.commercialexploitation.org/events/consumingkids.html

HIIRIEMO kirjoitti...

Voi ei! Näytin kuvaa 11-vuotiaalle pojalleni ja kommentit olivat: "VÄHÄN SIISTII!!!!!" Pisto äidin sydämeen, no tästä on hyvä jatkaa äidin ja pojan dialogia aiheesta. Kiitokset kuvasta!

Anonyymi kirjoitti...

Ei mielestäni lapsen voi vielä odottaakaan ymmärtävän tällaisten kuvien ja niiden lähettämien viestien päälle. Itsekin olisin ehkä 11-vuotiaana pitänyt kuvaa "siistinä" (en siis ollut mikään merkkitietoinen edes, lempipuuhia luonnossa samoilu ja mielikuvitusleikit), mutta ihan medialukutaitoinen ja kriittinen ihminen minustakin sitten myöhäisteininä/varhaisaikuisena kuoriutui :)

En nyt tarkoita, ettei saisi mitään dialogeja käydä, se on varmaan ihan hyödyllistä, mutta ei ehkä kannata odottaa lapselta aikuisen kriittistä ajattelua. Vanhemmathan niitä rajoja hankintojenkin suhteen (toivottavasti) tekevät, vaikka lapsen mielestä coca cola ja mäkkäri olisivatkin hieno juttu... Kaikkeen kypsyy sitten aikanaan.

HIIRIEMO kirjoitti...

Kaikkeen kypsyy aikanaan, kyllä! En odottanutkaan, että 11-vuotias suhtautuisi kuvaan aikuisen mediakritiikillä. Kuva oli vain erinomaisen hieno siemen hienolle keskustelulle. 11-vuotiaat ovat jo aika hyvää riistaa mediamarkkinoille, joten näitä keskusteluja on hyvä käydä, nykyisin monet varhaisnuoret vaeltavat metsien sijaan mediaviidakoissa vaikka vanhemmat olisivat kuinka valveutuneita ja rajat olisivat kohdillaan. Lapsia ei voi kasvattaa tynnyrissä ja heitä ei saa aliarvioida! Tätä kuvaa aion käyttää ehdottomasti myös työssäni mediakasvattajana, kiitos Noora!

Anonyymi kirjoitti...

Tottahan tuo, varmasti lapset nykyään kohtaavat vielä paljon enemmän haastetta mediaviidakossa, kuin oman lapsuuden aikaan (80-90-luvuilla). Onneksi täällä (kai??) on sentään jotain lainsäädäntöä asiasta, toisin kuin esim. Yhdysvalloissa, jossa lasten aivopesu on aikalailla arkipäivää.

Varmasti paras ase vanhemmalle tätä mainontamyllerrystä vastaan onkin avoin keskustelu.

-Se edellinen Anonyymi :)

Suositut tekstit