9.11.2009

Flunssantorjuntaniksivoittaja

Luin aikamoisen tovin lävitse kilpailuvastauksianne, kiitos kaikille flunssantappo- ja -estonikseistä! Pakko myöntää nyt tietämättömyyteni: D-vitamiinilisä flunssanestomuotona on minulle ihan uusi juttu. Suurimmalle osalle teistä se näyttää olevan itsestäänselvyys, kiitos siis minun sivistämisestäni :)

Otan D-vitamiinilisää talvella kyllä muutenkin, mutta en ole hoksannut sitä varsinaisena flunssantorjujana, aina sitä oppii uutta, hyvä niin.

Alkuperäinen ideani oli kerrankin valita voittaja vastauksien perusteella (yleensä arvon sokkona voittajan), mutta koska hyviä vastauksia oli niin paljon, arvoin voittajan perinteiseen tapaan ja tällä kertaa onni potkaisi "Eetun emäntää". Laitapa emäntä postia osoitteeseen kemikaalicocktail@gmail.com niin laitan paketin postiin!

Voisinpa lähettää teille kaikille lahjoja, olette niin upean aktiivisia! Kiitos vastauksista ja vinkeistä, nyt meillä on hieno, yhteinen flunssantorjuntaniksipankki, kiitos siitä!

9 kommenttia:

deem kirjoitti...

Uusimmassa Tiede-lehdessä on (aivonumero) pitkä juttu D-vitamiinin hyödyistä. Suosittelen lukemista!

jenni kirjoitti...

Ja minä edelleen suosittelen tutustumista tiede.fi-keskusteluun D-vitamiinista (olen vinkannut siitä ainakin pari kertaa jo, mutta olet, Noora ilmeisesti tosi kiireinen - ihan ymmärrettävää).

http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/tapaus-d-vitamiini-t30602.html

Paula kirjoitti...

On muuten mielenkiintoinen yhteensattuma: kaamosmasennus on yleinen ilmiö, d-vitamiinia saa vähän kaamoksen aikaan ja kas, kas d-vitamiinipuutos aiheuttaa masennusta!

Vaikka en ole kuullut d-vitamiinin flunssanehkäisykyvyistä, niin monia todistettuja hyviä puolia sillä on, joten kalaa syömään mars!

Anonyymi kirjoitti...

Mikäs D-vitamiini valmiste sitten olisi sitä parasta? Luin ettei nuo kaupan ja apteekin synteettisenä ole, muttei siellä kerrottu muuta valmistenimeä kuin "kala".
Oma huomioni on, että auttaa myös painonhallinnassa. Aloin joku aika sitten syömään runsaampaa annosta ihan muista syistä ja olen saanut huomata ilokseni että paino on tippunut jonkin verran. Huonon aineenvaihduntani (ihan oikeesti) vuoksi se on ollut nousujohteinen viime aikoina.
-Basilika

Jenni kirjoitti...

Minäkin seuraan sivusta tiede-lehden keskustelupalstan D-vitamiiniketjua mielenkiinnolla... Löysinköhän sen juuri näistä kommnteista? ;)

Kkesästä lähtien olen vetänyt 100 mikrogrammaa D-vitamiinia. Lisää blogissani: http://hunajameri.blogspot.com/

jenni kirjoitti...

D3 on eläinperäistä ja suht "luonnollista", D2 sen sijaan on synteettistä, ei yhtä tehokasta, kuin D3 ja kun D3 on hyvin turvallista jättimäisilläkin annoksilla, D2:n toksisuusrajasta ei oikein ole tietoa.

Apteekkien valikoimat on huonot ja siellä suurin osa valmisteista sisältää D:ä minimaalisen vähän ja monissa on kaikenmaailman lisäaineita, purutableteissa aina keinotekoisia makeutusaineita. Lisäksi pikkulapsille myydään yhä D2-tippoja!

En tiedä, saako apteekista jo jopa 20-25 mikrogramman kapseleita? Marketeissa ja luontaistuotekaupoissa myydään ainakin Bioteekin 25 mikrogramman kapseleita. Öljykapseleista D imeytyy mahdollisesti paremmin, kuin kuivanapeista (on rasvaliukoinen).

Suomalainen nettikauppa, life extension, myy 125 mikrogramman kapseleita. Ulkomailta tilattuna tosin saman vahvuiset tulee paljon halvemmiksi.

Eräs suositus D:n annostukselle on 25 mikrogrammaa jokaista kehon 11 painokiloa kohti. Suomalainen virallinen päiväsaantisuositus on lapsille 10 mikrogrammaa ja aikuisille 7,5 mikrogrammaa, mutta päivittäinen maksimiannostus on nostettu jopa 50 mikrogrammaan (ihme).

Itse syön 125 mikrogramman kapselin joka pv ja jos flunssa meinaa iskeä, niin 1250 mikrogrammaa per pv kolmen pvn ajan. Sen jälkeen päivittäistä D-lisää ei tarvita pariin viikkoon.

Elina kirjoitti...

Löytyykö kempparin lukijoilta hyviä vinkkejä ympäristöystävälliseen, helppoon ja terveelliseen kalansyönnin lisäämiseen?

Tonnikalasta ja lohesta pidän ja osaan niitä käyttää, mutta tonnaria en juuri enää syö sen uhanalaisuuden takia ja lohenkin ympäristöongelmat mietityttää. Apua?

Maria V. kirjoitti...

WWF:n kalaopas on hyvä apu! Oma suosikkini on muikku, koska

- WWF:n kalaopas näyttää vihrää valoa
- pienet kalat sisältävät isoja vähemmän ympäristömyrkkyjä
- pienet kalat voi syödä ruotoineen -> hyvä kalsiuminlähde
- helppo ja nopea, paistaa vain voissa pannulla

myrkynmentäviä aukkoja? kirjoitti...

Hmmm... meillä syödään Oulujärvestä pyydettyä säilykemuikkua, mut enpä tiedä, mistä kaupasta sitä sais vai riittääkö kauppaan ollenkaan. Mahdottoman hyvää eikä ole mitään haitallista siinä:-)

Jos jollakin on kihti, ei pidä syödä pikkukaloja (sitä haitallista ainetta on yhdessä pikkukalassa ihan yhtä paljon kuin jättikalassa!), mut muuten sopivasti kahdellekin eväänä tuollainen pikkutölkki on mahdottoman hyvä ja kätevä, kun syö sen kerralla kaikki eikä purkkeja muutenkaan saa jättää avattuna jääkaappiinkaan.

Oletteko huomanneet, et jos aikoo valittaa Eviraan jostakin huonosta sapuskasta, jonka syy tietysti JONKU täytyisi selvittää, tyrkyllä onkin kummallisia sairaiden palstoja - ihan kuin niissä muka tiedettäisiin, mitä kannattaa syödä! Nehän on lääketehtaiden "myyntitykkejä", kun siellä niillä ihmisillä on aikaa tyrkyttää ja ehdotella lääkityksiä. Ja lääkäriin on muuten aina mentävä Evirankin mukaan! Mut kun menee lääkäriin, sanoo lääkäri et ei se vaiva voi ruoasta johtua:-(

Suositut tekstit